Home The Writer Counseling Life Motivation Islam

Kelebihan Buah Lycium Cina / Buah Goji

Assalamualaikum



Hello readers n my followers (x ramai pun kan) 
Alhamdulillah ..masih diberi kesempatan untuk menghirup udara dan menikmati keindahan panorama bumi ciptaanNya ini.

For the first time ever, CHn nak bg sedikit perkongsian mengenai sesuatu yang mgkin dh agak lama, tapi CHn baru je amalkan. Pernah tak anda ketahui sejenis buah cina iaitu buah goji atau lebih dikenali sbg buah lycium?

Hah, buah ni mmg berkhasiat dan CHn sendiri pun dh makannya. Rasanya macam buah kismis, tapi kurang manis dari kismis. Kalau orang Cina, mereka selalunya masukkan buah goji ni dalam sup. 

Setelah makan buah ni, rasa lebih better n better dari sebelum ni. Kalau sebelum ni asyik pening kepala je waktu malam, skrg ni dh tak de rasa pening kepala. 

CHn jumpa dalam Pak Cik Google mengenai buah goji ni:

Buah Lycium (Goji) merupakan herba yang berasal daripada Lycium chinense dan Lycium barbarum, tumbuhan yang biasa di dapati di Asia Timur. Kulit akar tumbuhan-tumbuhan tersebut juga digunakan untuk perubatan di seluruh Asia Timur. Lycium merupakan famili Solanacea yang memberikan kita buah-buahan seperti lada, terung, ubi kentang, tomato dan lain-lain lagi. Buah ini dikenali oleh masyarakat Cina sebagai Goji, dan telah pun digunakan sejak zaman purba lagi, direkodkan seawal kewujudan Chinese material medica dalam lingkungan 100A.D.
Nak tahu lebih lanjut lagi, nnti google la ye. ^-^



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca,Sila Berikan Komen Serta LIKE (:

2 comments:

  1. SENANG dapat kat malysia ke?

    ReplyDelete
  2. sy beli kat kelantan je..cuba cari kat kedai cina yg jual ubat n herba.. :-)

    ReplyDelete

 
Template Edited By H Nurani's Sketch ♥ All Rights Reserved © 18 Sept 2013