REFLEKSI
KETIGA
ADAKAH KAUNSELOR PEMBIMBING BENAR-BENAR MEMBIMBING?
OLEH : AMYLIA BT BACO
1. Apa
yang anda faham tentang pembentangan rakan anda?
Berdasarkan tajuk ini, ia berkaitan mengenai tugas
seorang kaunselor sekolah yang menjalankan tugas sebagai seorang kaunselor
pembimbing kepada rakan saya di sekolah beliau. Pembentangan rakan saya agak
menarik pada permulaannya. Saya boleh katakan beliau menggunakan set induksi
yang berbeza dan amat menarik berbanding pembentang pertama dan kedua. Beliau belum
lagi menjawab persoalan tajuk yang dikemukakan, tetapi beliau menggunakan
kaedah soal jawab kepada kami semua mengenai skala yang patut diberikan kepada
kaunselor pembimbing masing-masing. Persoalan yang dikemukakan oleh beliau
menjurus kepada skala namun bagi pendapat saya, saya perlu mengetahui jawapan
secara subjektifnya mengenai persoalan ini.
Beliau memberikan skala 8.5 daripada 10 markah kepada
kaunselor pembimbing beliau. Menurut penerangan beliau, skala 5 sudah
cukup baik untuk diberikan kepada setiap
guru kaunselor pembimbing. Walaupun kaunselor pembimbing beliau sudah 10 tahun
bertugas sebagai seorang kaunselor namun tunjuk ajar serta kerja-kerja yang
dilakukan oleh kaunselor pembimbing beliau mungkin dapat dibuat penambahbaikan
dari semasa ke semasa.
Menurut rakan saya ini, aspek pertama yang dinilai dalam
menentukan sama ada kaunselor sekolah tersebut benar-benar akan membimbing
beliau adalah dari aspek latar belakang kaunselor tersebut. Pada awalnya,
beliau agak tertarik dengan latar belakang kaunselor tersebut. Kaunselor
tersebut juga merupakan guru pendidikan Islam di sekolah rendah kebangsaan.
Kriteria yang ada pada kaunselor ini sebenarnya mempengaruhi persepsi rakan
saya. Walau bagaimanapun, beliau dan rakan seperjuangannya tetap menjadi diri
mereka sendiri tanpa mengubah apa-apa tetapi beliau akan cuba memperbaiki
kelemahan yang ada pada diri mereka dengan sebaik mungkin.
Melalui latar belakang pendidikan kaunselor pembimbing
rakan saya ini, rakan saya beranggapan kaunselor pembimbing beliau layak
menjadi kaunselor pembimbing untuk pelajar praktikum kerana melalui pengalaman
yang ada pada diri kaunselor tersebut.
Selain itu, jangkaan serta harapan yang tinggi diletakkan
pada rakan saya oleh kaunselor tersebut. Hal ini kerana berdasarkan pembentangan
rakan saya ini, kaunselor pembimbing beliau mengharapkan yang terbaik dari
kedua-dua rakan saya supaya dapat menaikkan lagi mutu perkhidmatan unit bimbingan
dan kaunseling di sekolah terbabit. Rakan saya juga ada menyatakan bahawa
beliau dan rakannya berbincang dengan kaunselor pembimbing beliau mengenai
perancangan aktiviti bimbingan dan kaunseling kerana pada awal praktikum setiap
seorang daripada kalangan guru kaunseling pelatih perlu menyediakan jadual
perancangan 16 minggu sepanjang menjalani praktikum. Dalam perbincangan
tersebut, rakan saya dibimbing oleh kaunselor pembimbing beliau dan akhirnya
membuat keputusan untuk menyelaraskan jadual perancangan praktikum dengan
jadual perancangan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolahnya.
Walaupun terdapat banyak tugas serta amanah yang perlu
dijalankan sepanjang berpraktikum, namun kaunselor pembimbing beliau banyak
memberi sumbangan dari segi berkongsi pengalaman dan tidak pernah terlepas
pandang dalam menilai hasil kerja kaunselor pelatih.
2. Apa
kaitannya dengan profesion anda sebagai kaunselor?
Peranan yang dimainkan oleh guru pembimbing memberi
pengaruh yang kuat kepada saya kerana mereka menjadi role model dalam
pembentukan personaliti guru pelatih sebagai seorang guru. Semasa saya
menjalani internship kaunseling, saya diberikan seorang guru pembimbing yang
sama dengan rakan saya. Bererti kami berkongsi kaunselor pembimbing yang sama.
Sepanjang saya menjalani praktikum, saya dapati kaunselor
pembimbing saya banyak membimbing saya dari segi pengurusan dan pentadbiran.
Selain itu, beliau tidak lupa dalam memberikan sedikit ilmu dan pengalaman
beliau dalam aspek pengurusan aktiviti dan program. Walaupun hanya 5 tahun
bertugas di sekolah tersebut, beliau banyak membimbing saya dalam membentuk
saya sebagai seorang kaunselor pada masa akan datang.
Dari aspek perancangan aktiviti dan program, saya banyak
dibimbing oleh beliau bagaimana cara merancang serta melaksanakan program di
sekolah. Pertama kalinya di sekolah tersebut, saya diberikan tugas
mengendalikan satu program kepimpinan di mana pengawas dan ketua serta penolong
tingkatan sebagai sasaran peserta. Jangkaan dan harapan yang tinggi diletakkan
ke atas saya dari pihak kelab pengawas supaya saya mengadakan program ini.
Walau bagaimanapun, saya hanya mampu mengendalikan pengawas sahaja kerana sekiranya
peserta terlalu ramai, saya takut tidak mampu mengendalikan program ini.
Akhirnya saya membuat keputusan dengan hanya menjadikan sasaran pengawas
tingkatan 2-5 sebagai peserta. Di sinilah saya dapat pengalaman mengendalikan
program di sekolah. Semuanya dirancang oleh saya, saya sebagai pengarah
program, setiausaha, bendahari, AJK makanan dan lain-lain. Saya yang
menguruskan semuanya dari awal perancangan, melaksanakan, mengawalselia dan
menilai program tersebut, serta mendokumentasikan hasil program tersebut. Dalam
menempuhi cabaran ini, saya mendapat kekuatan dari semangat kaunselor
pembimbing saya. Dia yang banyak membantu saya dan banyak memberi tunjuk ajar
bagaimana ingin mendapatkan sumber kewangan, menguruskan sehinggalah akhir
program tersebut.
Saya sedar bahawa pembelajaran yang saya perolehi di UPSI
masih tidak cukup kerana saya di sini banyak didedahkan dengan pembelajaran
secara teori sahaja. Saya hanya belajar, mendengar, memahami dan seterusnya
menjawab soalan peperiksaan akhir semester. Saya tidak didedahkan dengan
persekitaran yang sebenar. Apabila saya ke sekolah menjalani internship
kaunseling, saya sedar ia amat jauh berbeza dengan apa yang saya lalui di UPSI
mahupun di sekolah semasa saya menjadi seorang pelajar. Apa yang boleh saya katakan praktikum
menterjemahkan segala ilmu teoritikal yang diperolehi di bilik-bilik kuliah.
Semasa praktikum, saya akan mempraktikkan bagaimana merancang perkhidmatan
bimbingan dan kaunseling dengan mencukupkan jam kredit, melaksanakan
perkhidmatan, membuat rekod harian, catatan refleksi serta menampilkan
kemahiran profesionalisme seorang kaunselor.
Secara umumnya, bagi saya sendiri, bimbingan guru
pembimbing lebih berkesan terhadap diri saya disebabkan beliau sentiasa berasa
di samping saya iaitu berkongsi bilik kaunseling yang sama serta bidang yang
sama. Cuma yang menentukan perbezaan kami adalah saya merupakan bakal
kaunselor, manakala beliau adalah seorang kaunselor yang sudah bertapak di
sekolah dengan melalui pelbagai pengalaman sebagai seorang kaunselor pelajar.
Beliau dapat memantau, mencerap, menyelia, menegur, memberi pandangan malah
menunjuk cara kepada saya dan rakan pada kekerapan yang lebih tinggi dan jangka
masa yang lebih lama.
Dari aspek perkhidmatan kaunseling individu dan kelompok,
kaunselor pembimbing saya banyak membantu apabila saya memerlukan klien untuk
mengadakan sesi kaunseling. Walaupun saya menggunakan kaedah mengedarkan
brochure dari kelas ke kelas, namun ia tidak mendapat sambutan mungkin kerana
sikap pelajar yang tidak mengambil peduli dan tidak mengambil endah tentang
kaunseling. Beliau memberi sedikit tips iaitu dengan menarik perhatian pelajar
apabila mengadakan bimbingan kelompok dalam kelas. Selain itu, saya juga diberi
senarai nama pelajar ponteng oleh ketua kaunselor. Dari sinilah saya boleh
mendapatkan ramai klien untuk mencukupkan jam kredit sesi kaunseling. Saya
dapat katakan, beliau bukan sahaja membimbing saya, malah banyak membantu saya
yang masih kurang ilmu dalam kaunseling walaupun sudah hampir 4 tahun saya
belajar di UPSI. Di samping itu, penyeliaan sesi kaunseling individu dan
kelompok juga dijalankan oleh kaunselor pembimbing terhadap saya. Banyak komen,
teguran dan panduan telah diberikan kepada saya terutamanya dalam membuat sesi
kaunseling agar matlamat kaunseling untuk membantu klien tercapai. Penggunaan
teori sangat ditekankan dan perlu diperbaiki lagi, itu adalah antara ulasan
yang diterima. Semasa praktikum inilah merupakan peluang menimba ilmu dan
memperkemaskan lagi teori serta kemahiran saya dalam menjalankan sesi
kaunseling individu mahupun kelompok.
3.
Bagaimana pembentangan rakan anda penting berdasarkan dunia kaunseling?
Dalam dunia kaunseling, secara terang sudah dinyatakan
profesionalisme dalam bidang ini amat mulia. Dalam agama Islam sendiri pun, Rasulullah
S.A.W adalah seorang ketua kumpulan. Pada waktu yang sama baginda juga seorang
kaunselor. Baginda memberi bantuan kaunseling kepada anak-anak buahnya yang
mengalami tekanan emosi. Dalam rekod sejarah terdapat banyak catatan peristiwa
yang menunjukkan teknik-teknik yang digunakan oleh Nabi Muhammad apabila beliau
memberi kaunseling kepada anak-anak buahnya. Nabi Muhammad adalah seorang ketua
kumpulan yang mempunyai beribu-ribu anggota. Banyak anggota kumpulan baginda
yang terdiri daripada individu-individu yang lemah imannya, kurang elok
akhlaknya dan cetek ilmunya. Malah banyak orang yang masuk dalam kumpulan
baginda adalah mereka yang masih melakukan pelbagai jenayah dan maksiat kerana
beliau mengamalkan dasar pintu terbuka dan tanpa pilih kasih. Jadi, sesiapa
sahaja yang mahu masuk menjadi anggota kumpulannya semuanya baaginda terima
dengan tanpa apa-apa syarat.
Berdasarkan bukti serta pernyataan di atas, kaunseling
bukan bererti nasihat, walaupun terdapat nasihat yang diberikan. Malah
kaunselor tidak memberi jawapan secara langsung kepada semua persoalan klien,
kerana apa yang baik untuk kaunselor tidak semestinya baik untuk klien.
Keistimewaan khidmat kaunseling ialah ia membimbing klien mencari sumber
dirinya yang menyumbang kepada isu yang dihadapi. Penerimaan dan perakuan
sumber diri adalah penting dalam meghasilkan perubahan diri.
Perhubungan kaunseling tidak dapat dipisahkan daripada
ciri-ciri personaliti kaunselor itu sendiri, iaitu mesra, jujur, menerima tanpa
syarat dan berempati. Perbincangan adalah pada diri klien dan peranannya dalam
permasalahannya, bukan masalahnya. Kaunseling merupakan satu proses pembelajaran
semula. Pembelajaran semula berlaku melalui perkongsian cerita atau penglahiran
perasaan, mendapat pengetahuan atau maklumat baru hasil daripada interaksi
bersama kaunselor, mendapat kemahiran baru melalui contoh model daripada
kaunselor dan melalui kaedah main peranan.
Tajuk yang dibentangkan oleh rakan saya ini menjuruskan
kepada peranan kaunselor itu sendiri dalam membimbing guru praktikal. Tanggungjawab
yang dimainkan oleh kaunselor pembimbing itu sendiri memberi pengaruh yang kuat
terhadap kami kerana mereka merupakan role model dalam pembentukan personaliti kaunselor
pelatih sebagai seorang guru. Kaunselor pembimbing bukan sahaja memainkan
peranan dalam memberi bimbingan dalam perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling malah membimbing kaunselor pelatih dalam meningkatkan
profesionalisme keguruan kaunselor pelatih bagi menyediakan bakal kaunselor
pelatih yang akan menjadi seorang kaunselor profesional kelas pertama.
4. Apa
isu dan masalah yang wujud dalam pembentangan tersebut?
Saya dapati terdapat beberapa masalah dan isu yang timbul
dalam tajuk yang dibincangkan ini. Apa yang ingin saya utarakan di sini ialah kriteria-kriteria
yang perlu ada pada diri seseorang kaunselor pembimbing itu sendiri. Kualiti
yang perlu ada dalam diri seseorang kaunselor pembimbing perlu dititikberatkan
kerana kaunselor itulah yang akan membimbing pelajar-pelajar latihan praktikum.
Dalam isu yang dibawa oleh rakan saya ini, bagi pandangan beliau kaunselor
pembimbing beliau agak kurang kreatif dari aspek, kurang inisiatif dalam
mempelbagaikan program, kurang mendekati pelajar serta kurang tegas dalam
membimbing.
Hal ini akan menjejaskan hasil bakal guru kaunselor yang
akan lahir pada masa hadapan. Ia menjuruskan kepada tahap profesionalisme dalam
kalangan kaunselor. Tahap profesionalisme dalam kalangan kaunselor masih belum
mantap lagi terutamanya kaunselor yang baru dilantik. Ini berlaku kerana semasa
menjalani pembelajaran di institusi pendidikan, bakal-bakal kaunselor ini hanya
mendalami dalam mengenai konsep dan teori sahaja. Walaupun mereka turut
menjalani latihan praktikum, namun masih terdapat kaunselor yang gagal
menguasai sepenuhnya bidang tugas perkhidmatan bimbingan dan kaunseling
masing-masing lantaran kurangnya bimbingan dari kaunselor pembimbing.
Pengalaman praktikum merupakan elemen penting dalam
latihan perguruan kerana dapat memberi pengalaman sebenar mengenai bidang tugas
guru tersebut. Dalam isu ini, saya fikir apa yang penting ialah bimbingan dari
kaunselor yang berpengalaman amat signifikan dalam meningkatkan tahap kualiti
seorang kaunselor pelatih. Kaunselor pembimbing perlu mempunyai ciri-ciri
kreatif dalam aspek keceriaan.
Oleh itu, kerajaan
perlulah mengambil langkah untuk meningkatkan kualiti dan ketekalan latihan
praktikum kepada guru pelatih, seperti memanjangkan tempoh latihan praktikum,
dan meningkatkan kerjasama guru berpengalaman yang mempunyai kemahiran
membimbing yang tinggi untuk menyelia guru pelatih. Dalam tempoh Rancangan
Malaysia Ke-10, latihan praktikum kepada guru pelatih akan ditingkatkan melalui
langkah tersebut.
a)
Kursus Perguruan Lepasan Ijazah akan
dilanjutkan dari satu tahun ke satu tahun setengah untuk meningkatkan
pengalaman praktikum guru pelatih:
b)
Jabatan Pelajaran Negeri akan menyelaras
penempatan guru pelatih di sekolah yang layak melaksanakan program ini dan
memantau pematuhan oleh guru pembimbing;
c)
Guru berpengalaman akan diberikan kursus
pembimbing untuk meningkatkan kebolehan membimbing mereka; dan
d)
Program praktikum akan menjadi sebahagian
daripada penilaian prestasi sekolah dan guru pembimbing.
6. Apa ilmu-ilmu baru yang anda peroleh?
Antara ilmu baru yang dapat saya peroleh adalah seseorang
kaunselor itu boleh juga mengamalkan amalan kaunseling daripada perspektif
Islam. Kaunselor pembimbing mereka selalu mengajar mereka bagaimana cara untuk
membuat amalan kaunseling berdasarkan keislaman. Kaunselor pembimbing tersebut
sentiasa memberi bimbingan dan penasihatan berkaitan motivasi seperti memberi
nasihat dan semangat serta dorongan, menanamkan sikap tidak pernah putus asa
dan pergaulan dengan orang dewasa mahupun ibu bapa. Kaunselor pembimbing
memberi idea kepada kaunselor pelatih untuk bercakap dengan pelajar mengenai
pelbagai topik. Selain itu, kaunselor pembimbing membimbing dari
sudut pemakaian di sekolah, memberi
nasihat dalam aspek tingkah laku dan pembawaan diri di sekolah dan sentiasa
mengingatkan untuk menjaga etika seorang kaunselor iaitu kerahsiaan klien.
7. Bagaimana
anda dapat menintegrasikan ilmu yang dibentangkan oleh rakan anda? Berikan
hujah anda berdasarkan fakta keilmuan.
Dalam mengejar arus pemodenan sesebuah negara yang sedang
pesat mengalami perubahan dan pembangunan bidang ekonomi, politik, agama, kemasyarakatan
dan kemanusiaan pembangunan modal insan yang merupakan aset paling berharga
bagi sesebuah negara dititikberatkan di Malaysia. Pembangunan modal insan adalah
penentu bagi meningkatkan produktiviti dan daya saing negara. Pendidikan memainkan
peranan penting dalam usaha membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri
yang kukuh, berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran
tinggi bagi mengisi keperluan negara maju menjelang tahun 2020.
Kepentingan peranan guru tidak boleh dinafikan, guru
bukan saja menjadi pendidik dan pengasas kepada pengetahuan murid-murid tetapi
juga menjadi pemimpin, penasihat dan agen perubahan dalam masyarakat. Bidang
perguruan tidak terkecuali dalam menerima bahang kepesatan pembanguanan negara.
Guru di seluruh negara perlu menghayati dan menerima perubahan dan transformasi
yang sedang dialami oleh setiap lapisan warganegara masa kini. Perubahan ini
merupakan satu cabaran bagi semua guru dan bakal guru. Guru perlu berusaha
meningkatkan profesionalisme sebagai guru yang berwibawa dan berketerampilan
bagi membentuk anak bangsa untuk membangunkan negara.
“Standard Guru Malaysia menetapkan pencapaian kompetensi
profesional yang patut dicapai oleh guru untuk menjamin dan mengekalkan
pendidikan yang berkualiti kepada warganegara Malaysia kini dan akan datang.
Para guru perlu mempunyai tahap amalan nilai profesionalisme keguruan,
pengetahuan dan kefahaman, serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang
tinggi bagi membolehkan mereka berfungsi sebagai guru profesional dengan
berkesan. Guru harus bijak membuat refleksi kendiri terhadap pencapaian
standard serta mengenal pasti keperluan pembangunan profesionalisme diri dalam
usaha mencapai kecemerlangan tugas sebagai pendidik dan pembina negara bangsa”.
YB Tan Sri Dato’ Haji Alimuddin Md Dom (Perutusan Hari Guru Tahun 2010)
Dalam menghadapi cabaran ini Kementerian Pelajaran
Malaysia telah menggubalkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006 – 2010
(PIPP) yang merupakan pelan pelaksanaan dan telah dilancarkan oleh Y. A. B
Perdana Menteria Malaysia pada 16 Januari 2007. Pelan ini menggariskan 6 teras
utama iaitu i) membina negara bangsa, ii) membangun modal insan, iii)
memperkasakan sekolah kebangsaan, iv) merapatkan jurang pendidikan, v)
memartabatkan profesion keguruan dan vi) melonjakkan kecemerlangan institusi
pendidikan sedia ada. Dalam melaksanakan teras ke empat Kementerian Pelajaran
Malaysia memberi tumpuan kepada fokus dan strategi pelaksanaan iaitu i)
menambah baik sistem pemilihan calon guru dan ii) memantapkan latihan keguruan.
Setiap kursus perguruan yang dilaksanakan di
institusi-institusi pengajian tinggi awam dan swasta latihan mengajar merupakan
sebahagian daripada syarat bergraduat. Program latihan mengajar bermatlamat
untuk melaksanakan amalan latihan pengajaran dan pembelajaran di sekolah dalam
situasi sebenar. Program ini memberi peluang kepada guru pelatih mendekati dan
mempelajari situasi sebenar pengajaran dan pembelajaran sebelum menjadi guru
permulaan di sekolah.
Program latihan mengajar juga menyediakan peluang kepada
guru pelatih mengaplikasikan ilmu yang diperolehi sepanjang belajar di dalam
bilik kuliah di institusi-institusi pengajian tinggi. Bagi menentukan latihan
mengajar berjalan dengan teratur dan berkesan satu mekanisma yang sistematik
dilaksanakan untuk pihak pentadbiran latihan mengajar, penyelia, guru
pembimbing dan pentadbir sekolah bekerjasama dalam membentuk persefahaman untuk
perkembangan dan kepentingan kemahiran profesional guru pelatih.
Guru pembimbing terdiri daripada guru-guru terlatih yang
dikenal pasti untuk membantu guru pelatih menjalani latihan mengajar di sekolah
mereka. Guru pembimbing adalah rakan kongsi dalam menjayakan program latihan
mengajar, yang memberi sumbangan dalam bentuk memberi nasihat dan bimbingan
secara interaktif, formal dan informal secara berterusan kepada
siswazah-siswazah jurusan pendidikan. Guru-guru terlatih di sekolah adalah
pengamal pengajaran yang arif dengan situasi pengajaran dan pembelajaran serta
kurikulum di sekolah mereka. Guru pembimbing
mampu memberi
tunjuk ajar kepada guru pelatih menghadapi masalah-masalah sebenar di bilik
darjah dan sekolah. Guru pembimbing lebih mahir tentang suasana dan budaya sekolah
dan dapat membantu guru pelatih menyesuaikan diri dalam masa yang singkat. Guru
pembimbing mempunyai kepakaran dan pengetahuan yang boleh dimanfaatkan oleh
guru pelatih.
Menurut (Jamaluddin et al., 2006), peranan yang dimainkan
oleh guru pembimbing dalam program latihan mengajar amat besar dan penting
kerana pengaruh mereka yang kuat terhadap guru pelatih. Mereka dianggap pakar
oleh guru pelatih dan menjadi rol model dalam pembentukan personaliti guru
pelatih sebagai guru. Program latihan mengajar yang dilaksanakan berlandaskan
kerjasama dan kolobrasi institusi
pengajian tinggi dan pihak sekolah dapat memberi gambaran kepada guru pelatih situasi sebenar sekolah dengan andaian bakal guru
ini dapat menyesuaikan diri dengan keadaan sekolah
apabila kali pertama bertugas kelak sebagai guru permulaan. Sehubungan dengan itu, program latihan mengajar dapat
mengatasi masalah kejutan realiti tugas
sebenar seorang guru kelak.