Sesungguhnya
Allah menjadikan para malaikat, jin dan manusia itu sepuluh bahagian. Kadar
keramaian malaikat adalah Sembilan bahagian (9/10), sedangkan jin dan manusia
itu hanya satu bahagian (1/10) sahaja.
Kemudian
daripada satu bahagian yang terakhir dipecahkan pula kepada 10 bahagian kecil,
sembilan bahagian kecil daripadanya
adalah bilangan jin, manakala hanya satu bahagian kecil sahaja manusia.
Kenyataan
ini walaupun dikatakan diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w, namun penulis
tidak menemui hadis tersebut beserta barisan perawinya, wallahu ‘alam. Daripada kenyataan tersebut, dapatlah dirumuskan nisbah perbandingan
keramaian makhluk-makhluk ini sebagaimana berikut:
Allah
s.w.t Yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana telah mencipta makhluk-makhluk ini
dalam dua atau tiga keadaan. Pertama, makhluk yang dapat kita lihat iaitu
anak-anak Adam (manusia) yang dijadikan Allah daripada bahan tertentu (tanah)
yang kemudian ditiupkan roh. Kedua, makhluk halus yang tidak dapat kita lihat.
Makluk ini terbahagi kepada dua iaitu:
1.
Sebahagiannya dijadikan daripada cahaya (nur) iaitu malaikat.
2.
Sebahagian lagi dijadikan daripada api yang ditiupkan roh dan ia merupakan
suatu kejadian yang lengkap iaitu jin.
Penciptaan
Jin
Sebagaimana
Allah menjadikan manusia daripada tanah yang sebaik sahaja ditiupkan roh lalu
tubuhnya yang terdiri daripada daging, darah dan tulang belulang, berdaya dan
bergerak, maka begitulah juga Allah jadikan jin daripada api yang apabila diberikan
roh oleh Allah, lalu berdayalah ia kepada suatu keadaan hidup yang mempunyai
perimbangan tertentu. Jin mempunyai tubuh halus yang tidak didindingi oleh
bahan-bahan, sekalipun unsur-unsur kejadiannya terdiri daripada udara (angin),
air dan bahan-bahan yang imbang-mengimbangi.
Oleh
sebab itu, selain manusia, terdapat di muka bumi penduduk-penduduk yang terdiri
daripada kalangan jin juga. Mereka bukan sahaja menghuni daratan di bumi, malah
turut mendiami di air, udara, awan, kawasan-kawasan lapang tanpa dilihat oleh
manusia, melainkan kepada orang yang dibukakan oleh Allah penglihatannya,
dapatlah mereka melihat dan berhubung dengan mereka. Keadaan-keadaan ini tidak
mustahil kepada Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Perkasa berdasarkan firman
Allah s.w.t dalam surah al-Muddaththir ayat 31 yang bermaksud: “Dan tiadalah
yang mengetahui tentera-tentera Tuhanmu selain Dia (sendiri).”
Boleh
Menjelma Dalam Pelbagai Rupa.
Menurut
bahan kejadiannya, jin itu boleh berupa dengan mana-mana rupa yang ia mahu, dan
ia boleh memasuki atau keluar dari mana-mana badan yang ia mahu tanpa sebarang
halangan. Kenyataan ini terdapat dalam Sahih al-Bukhari (jil. 1,hlm. 450) yang
bermaksud:
“Sesungguhnya
seseorang jin ifrit telah datang menggangguku (melintasi di hadapanku) semalam
untuk memutuskan sembahyangku, lalu aku diteguhkan oleh Allah. Hampir-hampir
aku hendak menambat dia pada sebatang tiang masjid sehingga kamu (para sahabat)
berpagi-pagi, dapat melihatnya. (Di kala itu) aku menyebut perkataan saudaraku
Nabi Sulaiman a.s.:
“Wahai
Tuhanku! Ampunilah aku dan kurniakanlah kepada aku kerajaan yang tidak akan
diperoleh oleh seseorang pun sesudahku.” (Surah Sad 38:35), sehingga jin pun
menghilang.
Kemudian
Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya syaitan itu memasuki tubuh
manusia mengikut aliran darah, sekalipun ia tidaklah terus memasukkan perasaan
kepada seseorang. Sememangnya kehidupan makhluk jin ini memang ada. Tiada siapa
yang boleh mengingkarinya melainkan orang yang tidak berakal.” Wallahu ‘alam.