Home The Writer Counseling Life Motivation Islam

Kehidupan Adalah Pilihan

Assalamualaikum



Kehidupan adalah pilihan, maka anda pilihlah yang mana benar atau salah..hehe

Hidup memang banyak pilihan dan kita harus memilih. Apa yang menentukannya ialah kebijaksanaan yang ada pada diri kita sebagai manusia. Kehidupan adalah pilihan dan kita harus berani memilih jalan yang kita inginkan. Untuk memutuskan pilihan yang dibuat, semestinya kita akan berhadapan dengan yang benar atau yang salah.

Jika pilihan dan keputusan yang dibuat ternyata benar, anggaplah itu suatu rahmat dan bersyukurlah serta manfaatkan dengan sebaik-baiknya sebagai jalan kehidupan.

But, manusia ni kadang-kadang silap memilih jalan hidupnya. Jalan hidup yang salah juga jadi pilihan.
“Enjoy la bro..kita muda lagi, seronok2 la dulu. Nanti tua kita tobat la..”

Akal sudah ada, tapi salah penunjuk arah kerana menganggap waktu tua adalah waktu untuk bertaubat. So, yang mati semuanya orang tua la. Orang muda tak mati ke? Yang excident di tengah jalan tu, orang muda kan?




Kita sudah ada "guideline" yang memandu hidup kita ke arah kesejahteraan dan keberkatan hidup. Apa yang salah itu akan ada keburukannya namun ia masih jauh di belakang. Siapa manusia di dalam dunia ni nampak benda yang bernama AKIBAT? Mereka tak nampak sebab AKIBAT sesuatu yang abstrak, tak dapat dipegang namun ingat, AKIBAT dapat dirasai.

Think long and hard untuk jangka masa yang panjang. Sebab dan akibat dari perbuatan kita itu. Percayalah kita akan menyesal untuk masa akan datang jika jalan hidup yang salah juga kita ikuti.

Mungkin kita fikir ada masa untuk bertaubat..Tidak semestinya..Jika Allah berikan peluang mungkin tidak ada masalah untuk bertaubat tapi jika kita tidak sempat untuk bertaubat??

Tidakkah kita akan tergolong dalam hambanya yang ingkar nanti?

Bertaubatlah sebelum terlambat. Jalan yang cukup luas dibentangkan untuk kita di depan. Pilihlah jalan mana yang harus kita tempuh dan ikuti. Pilihlah jalan-jalan kebaikan yang disediakan untuk kita.



Jangan pilih jalan yang salah dan jalan-jalan yang mendorong ke arah yang tidak baik..Kita sebagai manusia yang berakal dan mempunyai iman pilihlah berdasarkan "guideline" yang telah disediakan oleh Allah untuk kita supaya setiap langkah perjalanan hidup kita ini akan mendapat keberkatan dan kerahmatan Allah..Insyallah..

Layan lagu ni dulu:


video
Berikan ku masa mencuci dosa......Aku kan pulang menebus usia______

P/S: Hidup adalah sebuah pilihan, jalan yang benar atau salah, kita sendirilah yang akan dipertanggungjawabkan. Ingat, Allah telah memberikan setiap dalam diri kita semua sebuah hadiah kebenaran yang bernama hati nurani. Kehidupan bukan sekadar pilihan, tapi dengan pilihan hidup kita akan lebih bermakna. Choose wisely…Live life to the fullest!!





Terima Kasih Kerana Sudi Membaca,Sila Berikan Komen Serta LIKE (:

3 comments:

  1. ..hidup itu adalah bekal utk akhirat, mengatur hidup dgn benar, menikmati kehidupan yg tidak diharamkan, memperkayakan wawasan atau membuat jiwa semakin cerah. Selain tu semuanya sia2 belaka. wallahu'alam.

    ReplyDelete
  2. Kita sudah mempunyai panduan terbaik dalam hidup kita iaitu al-Quran, tetapi masih ramai umat Islam yang tidak tahu cara menggunakan panduan hidup dari al-Quran.

    Kita ada ubat yang terbaik (al-Quran), tetapi mempunyai doktor yang paling teruk (umat Islam).

    ReplyDelete
  3. emm..analogi yang bagus...ubat=Al-Quran, doktor=Umat Islam..

    ReplyDelete

 
Template Edited By H Nurani's Sketch ♥ All Rights Reserved © 18 Sept 2013