Home The Writer Counseling Life Motivation Islam

PERSEPSI TERHADAP PENEMPATAN SEKOLAH INTERNSHIP KAUNSELING

PENULISAN REFLEKSI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN DI KELAS



REFLEKSI KEDUA
PERSEPSI TERHADAP PENEMPATAN SEKOLAH INTERNSHIP KAUNSELING
OLEH : MOHAMAD AZWAN BIN AHMAD

1. Apa yang anda faham tentang pembentangan rakan anda?
Berdasarkan tajuk yang telah dibentangkan oleh rakan saya, ia memberi penekanan terhadap apakah tanggapan atau penerimaan rakan saya terhadap sekolah yang bakal beliau jejaki sebelum memulakan internship kaunseling. Pada permulaan pembentangan, beliau memulakan pembentangan dengan menyatakan mengenai sejarah sekolah internship beliau. “Sekolah Menengah rendah Laki-Laki, Taiping ditubuhkan pada 11 haribulan Januari 1965 dengan 8 kelas peralihan berjumlah 371 orang pelajar dan 15 orang guru. Pada masa itu, sekolah ini tidak mempunyai bangunannya sendiri dan terpaksa “menumpang” di Sekolah Menengah St. George, Taiping. Guru Besar pertama sekolah ini ialah Encik Lee Swee Keng”. Sejurus selepas itu, beliau menerangkan serba sedikit mengenai persepsi terhadap penempatan sekolah internship kaunseling iaitu dengan memecahkan kepada tiga skop, persepsi awal, semasa dan selepas.
Latihan praktikum kaunseling adalah penting dalam melatih bakal kaunselor kerana ia menyediakan pengalaman secara praktikal sebelum mereka berkembang ke arah profesion kaunselor. Secara keseluruhannya, beliau beranggapan sekolah yang bakal dijejaki oleh beliau merupakan sebuah sekolah yang teruk. Ia memberi gambaran awal kepada saya apabila beliau menyatakan keadaan sekolah dan keadaan pelajar yang teruk di sekolah terbabit. Perkongsian rakan saya ini banyak mengajar saya sendiri untuk menerima cabaran yang seterusnya terutamanya berhadapan dengan pelajar-pelajar. Oleh kerana kaum Cina yang mendominasi sekolah terbabit, ia memberi kesan terhadap persepsi rakan saya ini. Beliau juga menerangkan tentang refleksi semasa beliau berada di sekolah berkenaan. Pada peringkat awal beliau di sekolah, perasaan takut untuk melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Menurut ceritanya, pada awal internship, beliau agak sukar untuk menarik minat pelajar serta penerimaan pelajar terhadap dirinya sebagai seorang kaunselor pelatih. Kaunselor pembimbing beliau juga sanggup memberi tunjuk ajar kepada beliau dalam menjayakan tugas-tugas beliau di sekolah. Akhirnya beliau berjaya dalam menghadapi liku-liku di sekolah dan serasi dengan sekolah berkenaan. Beliau akhirnya diberi kepercayaan oleh pihak sekolah dalam menjayakan beberapa program yang dipertanggungjawabkan kepada beliau. Beliau akhirnya diterima dengan baik oleh warga sekolah sebagai kaunselor pelatih di sana. Setelah hasil usaha beliau berjaya, semakin ramai pelajar yang datang berjumpa dengan beliau untuk mendapatkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Secara keseluruhannya, pembentangan rakan saya ini memberi pemahaman yang amat berguna kepada saya untuk menghadapi cabaran pada masa akan datang. “Kita perlu bertatih dahulu sebelum meneruskan langkah yang sempurna”.


2. Apa kaitannya dengan profesion anda sebagai kaunselor?
Tajuk yang dibentangkan oleh rakan saya ini amat berkait dengan profesion saya sebagai seorang kaunselor. Internship kaunseling merupakan latihan pertama yang perlu ditempuh oleh seorang bakal kaunselor sebelum menjadi kaunselor.  Melalui penerangan rakan saya ini, persepsi awal terhadap penempatan sekolah internship kaunseling adalah untuk melatih bakal kaunselor kerana ia mengukur mental dan emosi kita dalam menyediakan pengalaman secara praktikal sebelum berkembang ke arah profesion sebagai seorang kaunselor.
Seseorang individu tidak akan terlepas mempunyai persepsi atau tanggapan terhadap sesuatu peristiwa yang berlaku. Berdasarkan teori REBT yang telah dipelajari semasa semester 1, manusia diandaikan dilahirkan dengan keupayaan berfikiran secara rasional dan tidak rasional. Sama juga seperti tajuk yang dibentangkan oleh rakan saya ini, manusia tidak lari dari persepsi-persepsi yang timbul dalam pemikiran mereka sebelum melakukan sesuatu perkara atau tugasan.
Begitu juga dengan saya sebelum saya berpraktikum di SMK SG BAYOR. Pelbagai tanggapan dan persepsi yang bermain dalam fikiran saya. Persepsi negatif menguasai pemikiran saya, di mana saya banyak berfikir adakah saya mampu menjalankan tugas sebagai seorang kaunselor pelatih di sana, bagaimanakah penerimaan pihak sekolah di sana, adakah saya mampu menangani isu-isu yang bakal timbul di sekolah, serta sikap pelajar terhadap kaunselor pelatih.


3. Bagaimana pembentangan rakan anda penting berdasarkan dunia kaunseling?
Hasil dari pembentangan yang telah disampaikan oleh rakan saya ini amat penting berdasarkan dunia kaunseling. Sebagai seorang bakal kaunselor saya perlu menghadapi pelbagai pengalaman dan situasi bagi mengukuhkan diri untuk menyelami dunia kaunseling. Melalui apa yang telah disampaikan oleh rakan saya ini mengenai persepsi awal terhadap penempatan sekolah internship kaunseling.
Di sini, saya amat menekankan kepada persediaan awal seorang kaunselor apabila menghadapi apa jua kemungkinan yang akan berlaku dalam profesion sebagai seorang kaunselor. Saya sebagai kaunselor perlu kuat untuk anak-anak pelajar yang ada di hadapan saya. Yang pastinya sebagai seorang kaunselor adalah mengatur gerak yang sesuai dalam bidang tugasnya. Hal ini penting kerana kaunselor sekolah bakal menghadapi banyak persimpangan dalam melaksanakan tugasnya.
Apa yang saya lakukan semasa menjalani latihan praktikum adalah sebahagian persediaan untuk bergelar sebagai seorang kaunselor. Persekitaran di luar memerlukan saya supaya lebih bersedia terutamanya apabila berhadapan dengan masyarakat pelbagai peringkat. Setiap orang berbeza pengalaman yang diperolehi dan saya berkonsi pengalaman untuk perbaiki diri saya sendiri. Apa yang lebih penting adalah seorang kaunselor tidak seharusnya terlalu mudah untuk mendifinisikan sesuatu pekara yang kita sendiri belum mengalaminya.


4. Apa isu dan masalah yang wujud dalam pembentangan tersebut?
Antara isu serta masalah yang wujud dalam tajuk pembentangan rakan saya ini ialah mengenai persepsi awal terhadap penempatan sekolah internship kaunseling adalah tanggapan yang sama sekali negatif terhadap sekolah. Isu ini sebenarnya biasa berlaku dalam kalangan mana-mana golongan pendidik, di mana ramai yang akan menilai terlalu awal sesuatu perkara tanpa usul periksa. Tidak semua sekolah atau sesebuah institusi pendidikan teruk sekiranya kita hanya melihat dari segi luaran sahaja. Sebagai seorang kaunselor perlu mengubah persepsi awal agar tidak terlalu awal untuk seseorang itu mendifinisikan sebelum suasana sebenar dialaminya.


5. Bagaimana anda ingin mengatasi masalah-masalah itu?
Sebagai seorang kaunselor yang efektif, kita tidak boleh mempunyai pemikiran yang negatif. Penerimaan tampa syarat sering kali diungkapkan dalam dunia seorang kaunselor yang mana menggambarkan seorang kaunselor perlu sentiasa berfikiran positif dalam apa jua keadaan. Pemikiran yang positif dapat mengelakkan seseorang itu memberi tanggapan awal terhadap suasana sekolah. Isu pemilihan sekolah juga amat penting bagi seorang kaunselor yang mana melibatkan persekitaran sekolah. Sebagai seorang kaunselor yang berkebolehan tidak perlu risau akan suasana sekolah kerana ia membolehkan seseorang kaunselor itu bersifat positif dan tidak melebelkan ia sebagai suatu masalah yang sukar. Dengan kaedah yang telah saya nyatakan ini dapat membantu saya dan juga kaunselor-kaunselor dalam menangani permasalah yang dihadapi. Seorang kaunselor tidak sewajarnya cepat mengalah akan kesukaran yang dihadapinya kerana kesukaran inilah yang akan mengajar kita menjadi lebih dewasa.


6. Apa ilmu-ilmu baru yang anda peroleh?
Banyak pengajaran yang diperolehi dari perbentangan ini, ilmu-ilmu baru yang dapat diperolehi hasil dari perbentangan yang disampaikan oleh saya sendiri yang mana dapat membantu saya untuk memperbaiki kelemahan yang saya hadapi. Antara pengajaran yang dapat saya petik adalah tidak terlalu mudah untuk melebelkan sesuatu sebelum saya sendiri yang mengalaminya. Cara atau kaedah untuk menarik minat pelajar agar tidak segan untuk berjumpa dengan kaunselor . 
Perhubungan yang baik banyak membantu kaunselor baru terutamanya kaunselor pelatih bagi mengembangkan diri kealam dunia kaunselor yang sebenar. Segala perkonsian ini dapat dimafaatkan untuk meningkatkan pekembangan diri.


7. Bagaimana anda dapat menintegrasikan ilmu yang dibentangkan oleh rakan anda? Berikan hujah anda berdasarkan fakta keilmuan.
Daripada pembentangan rakan saya itu dapat saya jadikan panduan dalam meningkatkan prestasi saya. Banyak cadangan dan hujah yang disampaikan boleh digunakan semasa menjejak kaki ke setting yang sebenar. Perkongsian pengalaman dapat mematangkan lagi pengalaman kita untuk menharungi cabaran yang mendatang.
Belajar dari pengalaman orang lain merupakan salah satu ilmu yang berguna bagi mematangkan pemikiran seseorang terutamanya diri saya sendiri. Perkonsian pengalaman boleh mematangkan lagi pemikiran saya dan tidak mudah untuk mengaku kalah sekiranya menhadapi situasi yang tidak terduga kelak. Pengalaman banyak mengajar kita dalam melansaikan kehidupan, pepatah ada mengatakan ‘jatuh pada lubang yang sama adalah satu kebodohan’ ini memberi pengajaran kepada kita agar belajar dari pengalaman. 
Cara seseorang menilai sesuatu keadaan amat berbeza, untuk menyesuaikan diri juga memainkan peranan dalam kerjaya seseorang. Perkejaan yang melibatkan organisasi adalah satu cabaran bagi seseorang terutamanya kaunselor yang mana melibatkan perhubungan dua hala. Komunikasi yang baik amat membantu dalam melaksanakan tugas dengan cemerlang. Seperti yang telah dinyatan oleh pembentang, internship kaunseling merupakan latihan praktis yang wajib dilalui bagi membolehkan seseorang kaunselor pelatih bergraduat. Pembelajaran secara mengalami di persekitaran sebenar adalah sebahagian daripada kaedah pembelajaran yang dipratiskan dalam sistem latihan kaunselor di Malaysia. Pembelajaran secara mengalami dapat menyediakan peluang kepada kaunselor pelatih untuk belajar mengaplikasikan pekara yang telah dipelajari diuniversiti.
Beberapa perkara yang perlu dikaji sebagai persediaan awal saya menghadapi tugas sebagai kaunselor di sekoleh seperti populasi di sekolah, perkembangan sedia ada kaunseling di sekolah berkenaan, masalah-masalah yang wujud di sekolah, apakah peranan yang boleh dimainkan sebagai seorang kaunselor dan kesan kehadirannya sebagai kaunselor di sekolah tersebut.
Selain itu, apa yang saya dapat melalui pembentangan rakan saya ini, saya dapat simpulkan bahawa kaunselor perlulah menunjukkan sikap positif dan prihatin terhadap pelajarnya, mesra dan tidak berat sebelah, serta menghargai pelajar sebagai individu yang unik dan berguna.



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca,Sila Berikan Komen Serta LIKE (:

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

 
Template Edited By H Nurani's Sketch ♥ All Rights Reserved © 18 Sept 2013