Home The Writer Counseling Life Motivation Islam

Kisah Batu dan Kepentingannya

Eh..silap. Ni batu terapung bukan batu yang sy maksudkan..
Alhamdulillah, sekali lagi saya diberi peluang untuk menulis sesuatu yang dh lama sy ingin tulis. Ia tidak penting secara kasarnya. Separuh sedar manusia tidak mempedulikannya. Tapi jika ia diamati, ia wujud secara tersirat dan tersurat/ konkrit @ abstrak. Apa yang sy maksudkan ini?
Rocks?
Batu?
Ni namanya batu...

Sekali lagi nak melalut mlm2. Biar la org kata sy tak de idea nak menulis. Tapi sekurang-kurangnya apa yang ingin ditulis ini memberi satu ilham bahawa batu itu wujud secara abstrak dan konkritnya.
Di dalam percakapan seharian kadang2 timbul juga perkataan batu walaupun tanpa diundang ataupun disedari. Walaupun ia tidak penting namun banyak perumpaan melayu yang masih menggunakannya.
Ini terbukti dengan beberapa peribahasa diantaranya, kepala batu selalunya dikaitkan dengan orang yang degil, padahal kepalanya bukan diperbuat daripada batu. Tapi batu api lebih merbahaya walaupun tidak meletup seperti periuk api. Mata batu dikatakan kepada seseorang yang mencari sesuatu tidak jumpa, padahal zaman sekarang orang lebih menggemari memakai contact lens tapi masih meraba mencari warna yang sesuai.
Hati batu disamakan dengan seseorang yang tegas pendiriannya, padahal batu karang lebih berbahaya sekiranya dihadapi seseorang, sedangkan ia amat cantik sekiranya diletakkan di dalam akuarium. Lesung batu kalau tidak ada masakan kita dapat merasa sambal belacan, walaupun zaman sudah canggih dengan mesin kisar. 

Batu juga ada bermacam2 rasa, ada pedas seperti batu lada dan ada yang keras seperti batu granit.
Batu bata ini amat penting bagi kita kerana sekiranya tidak digunakan masakan ada KLCC, KL Tower dan sebagainya. Jambu batu biar pun namanya agak keras tapi ia sedap. Jerawat batu orang tidak suka kerana boleh mencacatkan muka yang lawa. Ulat dalam batu selalunya digunakan oleh seseorang yang malas, dia rela disamakan dirinya dengan ulat. Ada udang di sebalik batu malang sikit sebab sekarang yg duduk di sebalik batu adalah orang yang sedang dating.
Udang di sebalik batu..

Batu permata banyak terdapat di Habib Jewel, tapi kalau hendak dapat percuma masuklah Roda Impian. Batu belah batu bertangkup memang tak patut sebab dengan anak sendiri pun nak berkira. Hutan batu banyak terdapat di bandaraya tapi batu meroyan bahaya sikit sebab silap hari bulan boleh jadi gila.
Tapi kalau BATU NISAN lebih bermakna kerana inilah satu-satunya tinggalan pusaka buat anak cucu untuk dikenang buat selama-lamanya. FOREVER N AFTER.
Ok.Thats All. Tq..Bye Bye..HaVe A NiCe DaY!!!!!


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca,Sila Berikan Komen Serta LIKE (:

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

 
Template Edited By H Nurani's Sketch ♥ All Rights Reserved © 18 Sept 2013