KAUNSELING KELUARGA DAN KEIBUBAPAAN
(KKT 3063)
TAJUK:
ULASAN JURNAL: PENGAPLIKASIAN TERAPI KELUARGA ADLER DALAM KELUARGA AFRIKA-AMERIKA
NAMA AHLI
HAFIZAH BINTI ABU BAKAR
NOR HASMANAZIL AZIZA BINTI MUSTAPA
AMEK A/P ARIFIN
MOHAMMAD RIDZUAN AHMAD KAMIL
NAMA PENSYARAH:
DR. FAUZIAH HANIM BTE JALAL
1.0 PENGENALAN
Terapi Keluarga Adler menyediakan satu sistem
kepercayaan, rangka kerja, dan rasional bagi tingkah laku yang merangkumi
faktor-faktor sosiobudaya yang perlu untuk memahami klien Afrika-Amerika,
pengalaman sejarah, prasangka perkauman, penindasan, dan rangkaian keluarga
mereka. Demografi, budaya, dan ciri-ciri teraputik keluarga Afrika-Amerika
digambarkan sebagai berkaitan dengan aspek terapi keluarga Adler yang
menyumbang kepada kegunaannya dengan penduduk Afrika-Amerika ini.
Dari segi sejarah,
keluarga Afrika-Amerika dilihat sebagai sebuah keluarga yang kurang bernasib
baik, dan kurang berpendidikan (Frazier, 1966; Moynihan, 1965). Keluarga Afrika
Amerika melibatkan budaya yang luar biasa dan sosioekonomi kepelbagaian dari
segi asal-usul geografi, umur, pembudayaan, agama latar belakang, warna kulit,
status sosioekonomi, dan pengalaman perkauman dan diskriminasi (Boyd-Franklin,
1989a; Hines & Boyd-Franklin, 1996). Keluarga Amerika-Afrika banyak
berkongsi tradisi yang berkaitan dengan semasa dan pengalaman sejarah prasangka
perkauman dan penindasan (Hines & Boyd-Franklin; Kane, 2002). Hilliard
(1984) percaya bahawa pengalaman-pengalaman negatif, serta konteks budaya
Afrika, menyediakan keluarga berketurunan Afrika dengan nilai-nilai biasa yang
meningkatkan kerjasama dalam konteks keluarga dan mengukuhkan hubungan
keluarga.
Keluarga
Amerika Afrika termasuk rangkaian keluarga besar yang lebih daripada sekadar
keluarga terdekat (Hines & Boyd-Franklin, 1996). Saudara-mara sering
tinggal berdekatan dengan harapan dapat bergantung antara satu sama lain dalam
masa yang diperlukan. Mereka boleh berkongsi tanggungjawab untuk membesarkan
anak, keluarga bertanggungjawab atas penjagaan kanak-kanak, dan lain-lain
(Boyd-Franklin, 1989a; Wilson, 1984). Ia adalah biasa bagi kanak-kanak untuk
dipelihara oleh keluarga besar (Boyd-Franklin). Berdasarkan kepada keluarga
Afrika-Amerika ini, terapi Adler digunakan untuk membantu sebuah keluarga
Afrika-Amerika yang mempunyai masalah dari segi keluarganya dan anak-anaknya.
2.0 ULASAN JURNAL
Jurnal ini mengulas
mengenai pengaplikasian terapi keluarga Adler dalam keluarga Afrika-Amerika.
Profesional kesihatan mental telah bertungkus-lumus dalam menyediakan
perkhidmatan psikologi dan kaunseling kepada golongan Amerika-Afrika ini
(Boyd-Franklin,1989b; Parham & Parham, 2002; White & Parham, 1990) dan
mengemukakan usaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam
kaunseling pelbagai budaya (Lee, 1997; Parham, 2002; Pedersen, 1999). Walau
bagaimanapun, Parham mencadangkan bahawa pendekatan "sensitif kepada
budaya " telah dikurangkan terhadap keberkesanan mereka kerana kekurangan
pengkhususan budaya yang diperlukan untuk campur tangan dalam isu Amerika-Afrika.
Psikologi individu menyediakan sistem kepercayaan, rangka kerja, dan rasional
tingkah laku yang merangkumi faktor-faktor sosiobudaya yang perlu untuk
memahami golongan Amerika-Afrika, pengalaman hidup mereka, dan rangkaian
keluarga mereka (Capuzzi & Kasar, 1995; NystuI, 1999).
Dalam artikel ini
juga, pengkaji telah mengkaji mengenai pengaplikasian terapi keluarga Adler
dalam keluarga Afrika-Amerika. Demografi, budaya, dan ciri-ciri teraputik
keluarga Afrika-Amerika digambarkan berkait dengan aspek terapi keluarga Adler
bahawa ia menyumbang faedah kepada populasi ini. Kesimpulannya, pengkaji telah
membentangkan contoh kes di mana terapi keluarga Adler digunakan untuk
membentuk konsep dan pelan rawatan untuk keluarga Amerika-Afrika. Berdasarkan
tinjauan terhadap golongan Afrika-Amerika, dari segi sejarahnya, ketandusan
perspektif telah digunakan untuk mencirikan Keluarga Afrika-Amerika sebagai
serba kekurangan, kurang bernasib baik, dan kurang mendapat pendidikan
(Frazier, 1966; Moynihan, 1965). Keluarga Afrika-Amerika melibatkan budaya yang
luar biasa dan sosioekonomi kepelbagaian dari segi asal-usul geografi, umur,
pembudayaan, agama latar belakang, warna kulit, status sosioekonomi, dan
pengalaman perkauman dan diskriminasi (Boyd-Franklin, 1989a; Hines &
Boyd-Franklin, 1996).
Berkenaan terapi keluarga Adler dengan keluarga Afrika-Amerika,
teori-teori psikologi tradisional tidak menjelaskan mengenai dinamik
kesihatan mental berhubung keluarga Afrika Amerika (Boyd-Franklin, 1989a;
Parham, 2002). Hal ini kerana kaunseling keluarga Amerika-Afrika boleh menjadi
kompleks kerana kepelbagaian yang besar dalam kalangan keluarga serta
kekurangan pendekatan teori yang jelas untuk digunakan kepada golongan ini.
Konsep dan
pendekatan terapi keluarga Adlerian bermula dengan pandangan etnik dan klien
individu (Dagley). Ia adalah pendekatan inovatif yang menyediakan keseimbangan
dalam pendapat-pendapat mengenai kepelbagaian dan etnik, manakala masih
sensitif kepada faktor budaya (Dagley; Newlon & Arciniega, 1991). Menurut
Dagley, banyak premis asas Psikologi individu bersedia meminjamkan pemahaman
mereka mengenai dinamika keluarga minoriti dan boleh menjadi satu pendekatan
yang amat berkesan dan berguna untuk golongan Afrika-Amerika.
Penggunaan terapi
keluarga Adlerian amat sesuai digunakan ke atas golongan keluarga Afrika-Amerika
kerana prinsip yang bersesuaian digunakan dalam kerja teraputik.
Prinsip-prinsip terapi keluarga Adlerian yang muncul secara kondusif untuk
kerja-kerja terapeutik kepada golongan keluarga Afrika-Amerika meliputi (a) Konsep
perpaduan kolektif dan kepentingan sosial, (b) Meletakkan kepentingan pada
persekitaran keluarga, (c) Menekankan kerjasama dalam menetapkan matlamat (d) Pengaruh
legasi multigenerasi, dan (e) Strategi intervensi yang fleksibel.
Berdasarkan
pernyataan oleh pengkaji sendiri, beliau mendapati bahawa dirinya mempunyai
keupayaan untuk berhubung dengan keluarga Amerika-Afrika melalui pemahamannya
tentang sejauhmana sejarah mereka mempengaruhi setiap aspek kehidupan mereka
dan kehidupan setiap ahli keluarga.
3.0 CONTOH KES
3.1 Kes Keluarga Smith
Keluarga Smith adalah keluarga Afrika-Amerika
yang terdiri daripada lima orang; Mr. dan Mrs. Smith,
dua anak lelaki, dan seorang anak perempuan. Anak sulung, John, telah dirujuk untuk rawatan
oleh kaunselor sekolah di sekolah tinggi awam beliau.
Prestasi akademik dan gred John telah menurun oleh sebab
tingkah laku bermasalah (contohnya, kegagalan untuk menyiapkan tugasan, gangguan di dalam
kelas, melawan, pembangkangan dengan guru) telah meningkat. Ibubapa John juga melaporkan peningkatan
dalam masalah tingkah laku di rumah. Masalah tingkah laku
beliau di rumah telah menjadi semakin sukar untuk dikawal dan sering bersifat
kasar.
Puan Smith menyatakan bahawa John menerima diagnosis ADHD yang merupakan
penyebab tingkah laku OCD pada usia lebih kurang enam
tahun, dan ia dilihat menjadi diagnosis
yang tepat pada masa itu. Encik Smith sangat cepat
terikut-ikut dengan anggapan mengenai ketidakberkesanan ubat-ubatan,
terutamanya umur John telah meningkat usia. Guru John telah mengadu mengenai kecuaian yang amat ketara, senang rasa terganggu, hiperaktif, dan
gopoh-gapah (bercakap di dalam
kelas, meninggalkan tempat duduknya tanpa kebenaran,
kesukaran menunggu giliran,
sering resah apabila hanya duduk di kerusi). Puan Smith
menyatakan bahawa John telah mengalami tingkah laku yang
sama di rumah dengan beberapa tingkah laku yang sering membantah dan
keagresifan fizikal. Gejala dan tingkah laku OCD yang
dikesan termasuklah mencabut kulit pada tangan dan kakinya,
berikutan perintah yang ketat apabila makan makanan, dan
terlalu obses tentang kad urus niaga besbol.
Oleh kerana
ubat-ubatan yang nyata tidak berkesan dan juga peningkatan tingkah laku
bermasalah, John telah dimasukkan ke hospital selama 14 hari untuk didiagnosis
ubat-ubatan yang telah diambil oleh beliau. Sepanjang tempoh rawatan beliau di
hospital, John telah didiagnosis dan didapati beliau mengalami Asperger
Disorder. Ahli psikiatri yang mengikuti perkembangan beliau menyatakan bahawa
diagnosis yang tepat sepatutnya adalah Asperger Disorder daripada permulaannya
melainkan ADHD dengan tingkah laku asas OCD. Walau bagaimanapun, penyelidikan
dan pengetahuan mengenai Asperger Disorder adalah terhad pada tahun-tahun
terdahulu. Selain itu juga, kriteria untuk mendiagnosis Asperger Disorder
termasuklah gejala-gejala dan tingkah laku sebagaimana ADHD dan OCD, dan sering
menjadi kesalahan diagnosis berlaku.
Semasa John
dimasukkan ke hospital, ahli psikiatri yang memeriksa John telah mengenal pasti
gejala-gejala dan tingkah laku yang memenuhi kriteria Asperger Disorder.
Tingkah laku-tingkah laku ini termasuklah kerosakan yang jelas dalam penggunaan
kepelbagaian tingkah laku bukan lisan, contohnya pandangan mata ke mata,
ekspresi muka dan gerak isyarat untuk mengawal interaksi sosial; satu perbezaan
yang signifikan (ketara) antara IQ lisan John dan prestasi IQ (32 mata) dengan
IQ lisan lebih tinggi daripada dua; kelewatan yang signifikan dalam bahasa
sosial; kekurangan saling timbal balik antara aspek sosial atau emosi; cara
pemikiran dua aliran yang sangat tinggi, kegagalan untuk memperkembangkan
perhubungan dengan rakan sebaya yang selaras dengan perkembangan tahap; corak
yang stereotaip dan kurang berulang dalam tingkah laku, minat dan aktiviti.
Selepas menerima
penerangan mengenai Asperger Disorder,
Mrs. Smith tampil dan menafikan bukan sahaja diagnosis John sebenarnya Asperger Disorder tetapi mungkin juga
John “tidak membesar" dalam ketidakupayaan ini. Mr. Smith merasa sedih
mendengar mengenai diagnosis ini dan ingin mengambil masa untuk berkabung bukan
sahaja telah kehilangan anak lelaki kelahiran pertamanya tetapi juga kehilangan
harapan dan impian yang beliau pegang terhadap anaknya. Mr. Smith melihat dan
beranggapan bahawa ADHD sebagai satu kecelaruan di mana John akhirnya dapat
mengatasi atau menguruskannya dengan mengambil ubat-ubatan. Beliau melihat
diagnosis dalam Asperger Disorder sebagai kecacatan yang kekal yang akan
menghalang anak sulungnya daripada menjadi seorang anggota masyarakat yang
dapat berdikari dan berjaya.
Kedua-dua ibu bapa
John membawanya untuk mendapatkan rawatan, dan masing-masing marah dan agak
merasa kecewa. Kedua-dua ibu bapa melahirkan kebimbangan mereka pada John,
serta keselamatan anak-anak yang lain di rumah. Kedua-dua ibu bapa yang
terlibat dalam proses pengambilan di mana ibunya menjadi lebih merasa simpati
kepada tingkah laku John, manakala ayahnya kelihatan kecewa terhadap "tingkah
laku yang melampau" anaknya. Kedua ibu bapa menyatakan mereka ingin
menghantar John ke rumah nenek sebelah ibunya selepas sekolah untuk membantu
meringankan kemungkinan masalah yang akan berlaku di rumah. Sama ada ibu atau
bapanya akan mengambil John pulang selepas waktu kerja. Walau bagaimanapun, ibu
dan bapanya menyedari bahawa proses ini tidak akan membantu serta memenuhi
matlamat untuk mengubah tingkah laku bermasalah yang dihadapi oleh John.
4.0 TEORI
DAN TEKNIK TERAPI KELUARGA ADLERIAN
4.1.1 Teori Psikologi Individu oleh Alfred Adler
Terapi keluarga Adlerian adalah berdasarkan teori Psikologi Individu yang
diasaskan oleh Alfred Adler. Alfred Adler ialah psikologis pertama era moden
yang memulakan kaunseling keluarga. Pemerhatiannya tentang konstelasi
‘Constellation’ – sistem kekeluargaan dan penekanan terhadap pengalaman awal
kanak-kanak sejajar dengan urutan kelahiran. Adler mengemukakan beberapa
perkara penting yang terdapat dalam teori personaliti Freud. Antaranya mimpi
dan pengalaman kanak-kanak mempengaruhi tingkah laku seseorang semasa dewasa. Sistem
personaliti merupakan sistem yang berkembang serta pernyataan luaran berkait
dengan masalah-masalah yang terpendam di alam bawah sedar.
4.1.2 Prinsip Terapi
Adlerian
Teori
psikologi tradisional, tidak menjelaskan bentuk kesihatan mental berhubung
kepada keluarga Afrika-Amerika (Boyd-Franklin,
1989a; Parham, 2002). Kaunseling keluarga Afrika-Amerika menjadi kompleks
kerana kepelbagaian di dalam sesebuah keluarga dan kekurangan teori yang jelas.
Oleh itu, ahli psikologi menyesuaikan teori sedia ada untuk mereka bekerjasama
dengan klien Afrika-Amerika. Psikologi individu menekankan kepada persekitaran
dan budaya untuk membantu pelanggan dan sebagai satu cara menghormati warisan
budaya dan individu tersebut (Dagley, 2000; Kern, Veakie & Sperry, 1989;
Sherman & Dinkmeyer, 1987).
Terapi
keluarga Adlerian adalah suatu pendekatan dan konsep yang bermula dengan
pandangan etnik seseorang klien dan dari pandangan individu terbabit. Ia adalah pendekatan yang menyediakan keseimbangan dalam
kepelbagaian etnik, namun masih sensitif kepada faktor budaya (Dagley; Newlon
& Arciniega, 1991). Teori ini merupakan pendekatan yang amat berkesan dalam
klien Afrika-Amerika.
Prinsip-prinsip
terapi keluarga Adlerian yang muncul secara kondusif untuk kerja-kerja
terapeutik kepada golongan keluarga Afrika Amerika meliputi;
a)
Konsep
perpaduan kolektif dan kepentingan sosial.
b)
Kepentingan
persekitaran keluarga.
d)
Pengaruh legasi
multigenerasi
e)
Strategi
intervensi yang fleksibel
a) Konsep
perpaduan kolektif dan kepentingan sosial.
Terapi keluarga Adlerian adalah satu terapi pendekatan
sosial yang mementingkan proses keluarga (Carlson & Slavik, 1997). Konsep terapi Adlerian, menekankan kepada
proses membantu individu lain dalam komuniti sosial dan kehidupan sosial yang
baik dalam menyokong sistem nilai budaya dalam keluarga Afrika-Amerika.
(Boyd-Franklin, 1989b; Nobles, 1991; Parham, 2002). Nobles (1974) menekankan
kepentingan perpaduan kolektif sebagai asas untuk kesejahteraan keluarga
Afrika-Amerika. Dari pandangan umum keluarga Afrika ini, pengiktirafan bahawa
semua perkara yang berkaitan, dan rasa ini saling berkaitan antara semua perkara
adalah penting untuk memahami hubungan antara orang Afrika-Amerika dan konteks
sosiobudaya di mana mereka tinggal (Parham & Parham, 2002). Ini semua
adalah perkara yang penting dan persamaan yang ditunjukkan masyarakat
Afrika-Amerika (Billingsley, 1968; McCollum, 1997) serta konsisten dengan
terapi Adlerian mengenai kepentingan sosial (Dagley, 2000).
b) Kepentingan
persekitaran keluarga
Terapi keluarga Adlerian
menekankan hubungan interpersonal yang harmoni, saling bergantung, dan
tanggungjawab bersama untuk mewujudkan keharmonian dan keamanan (Sherman &
Dinkmeyer, 1987). Oleh itu, ahli terapi keluarga Adlerian cenderung untuk
menumpukan kepada kerjasama dan berorientasikan nilai-nilai sosial berbanding
nilai kompetitif dan individualistik. Matlamat ini adalah selari dengan visi
dan nilai-nilai kebanyakkan keluarga Afrik-Amerika (Arnold, 2002; Hines &
Boyd-Franklin, 1996; Myers, 1988) dengan pandangan yang memberi tumpuan kepada
kolektif, bukannya individu (Parham, 1993, 2002). Kerjasama antara individu
(White, 1984), bagaimana individu berkaitan kepada dunia, dan orientasi asas
mereka untuk hidup muncul dalam budaya keluarga Afrika-Amerika dan persekitaran
mereka (Arnold; Myers; Sherman & Dinkmeyer).
Pandangan lain
mengenai masyarakat Afrika ini ialah gugusan keluarga dan suasana di dalam
keluarga (Hines & Boyd-Franklin, 1996; Myers, 1988; Parham, 1993, 2002).
Bapa pula memainkan peranan penting dalam keluarga Afrika-Amerika serta
keupayaan bapa tersebut dalam memberikan keperluan di dalam keluarga mereka.
Pada hujung minggu peranan yang dimainkan oleh bapa tersebut mungkin adalah
terhad namun, tetapi kedudukan di dalam gereja tetap perlu dilaksanakan. Terapi
keluarga Adlerian sesuai untuk keluarga Amerika-Afrika, terutamanya berkenaan
dengan galakan daripada ahli keluarga. Bapa Afrika-Amerika sering berasa tidak
penting dan lebih rendah di tempat kerja (Boyd-Franklin, 1989a) dan dalam
masyarakat (Parham, 2002).
Terapi keluarga
Adlerian mengiktiraf kepentingan bapa dalam keluarga dan dalam subsistem ibu
bapa (Dagley, 2000; Sherman & Dinkmeyer, 1987). Dalam kerangka Adlerian,
bapa Afrika-Amerika dapat merasakan dorongan, rasa penting, dan dalam kawalan
di rumah mereka dan di gereja. Ibu bapa juga adalah pemimpin apabila melakukan
mesyuarat keluarga.
c) Menetapkan
matlamat kerjasama.
Terapi keluarga Adlerian sesuai untuk keluarga Amerika
Afrika, terutamanya berkenaan dengan galakan daripada ahli keluarga. Bapa Afrika-Amerika
sering berasa tidak penting dan lebih rendah di tempat kerja (Boyd-Franklin,
1989a) dan dalam masyarakat (Parham, 2002). Terapi keluarga Adierian
mengiktiraf kepentingan bapa dalam keluarga dan dalam subsistem ibu bapa
(Dagley, 2000; Sherman & Dinkmeyer, 1987). Konsep ini adalah selaras dengan
egalitarian dan fleksibel iaitu mengenai peranan lelaki dan perempuan dalam
keluarga Afrika-Amerika (Barbarin, 1983; McAdoo, 1992). Keputusan dikongsi,
seperti tanggungjawab bagi pengurusan kewangan, isi rumah, dan penjagaan
kanak-kanak, mengikut kebolehan dan peluang bukannya jantina. Peranan
keibubapaan mungkin akan dikongsi bersama dengan datuk dan nenek dan
saudara-mara lain, kaum kerabat, dan adik-beradik yang lebih tua (Barbarin;
Boyd-Franklin, 1989a).
Walaupun proses
terapi keluarga Adlerian adalah ditentukan oleh ahli terapi, yang boleh
mengekalkan pendirian dan membantu
pelanggan memahami persepsi mereka sendiri, orang lain, dan dunia mereka, namun
terapi keluarga Adlerian tidak membuat keputusan untuk pelanggan mereka dan
menerima apa matlamat mereka dan tidak memaksa pelanggan untuk menerima pakai
perspektif tertentu (Dagley, 2000). Sebaliknya, mereka bertindak sebagai
pemandu kepada pelanggan, iaitu pelanggan sendiri telah memilih untuk melihat
perkara-perkara yang berbeza, dan matlamat yang ditentukan dengan usaha sama.
Apabila matlamat telah dikenal pasti, terapi keluarga Adlerian digunakan.
Beberapa kaedah
matlamat yang lebih luas ditentukan oleh
ahli terapi, tetapi matlamat itu sendiri bergantung kepada pelanggan. Tafsiran dan
penetapan matlamat muncul selaras dengan cadangan Hines dan Boyd Franklin
(1996) yang berkesan terapi dengan Afrika-Amerika termasuk aspek kredibiliti
(iaitu, persepsi terapi sebagai empati,
mendengar dengan berkesan, dan boleh dipercayai) dan memberi persepsi kepada pelanggan
bahawa sesuatu yang telah diterima daripada pertemuan). Terapi Adlerian juga menghormati
kesaksamaan dan nilai dalam pandangan masyarakat Afrika (Dagley, 2000; Kane,
2002).
Contohnya berdasarkan
kes keluarga Smith, salah satu daripada matlamat mereka ialah untuk membuatkan
John berhenti bergaduh dengan kakaknya. Ahli terapi menyatakan semula matlamat
ini, matlamat ini untuk meningkatkan lagi interaksi antara John dan kakaknya.
Keluarga tersebut bersetuju bahawa ianya “untuk
meningkatkan interaksi antara ahli keluarga dan untuk menunjukkan
keprihatinan dan kebimbangan antara satu sama lain, seharusnya seharusnya
menjadi matlamat bagi keseluruhan ahli keluarga tersebut.
d) Pengaruh
legasi multigenerasi
Terapi keluarga
Adlerian percaya bahawa seseorang individu buat pertama kalinya belajar
bagaimana untuk mentafsir kehidupan melalui pemerhatian dan berinteraksi dalam
keluarga (Dagley, 2000; Dinkmeyer & Dinkmeyer, 1983). Ini dapat memberikan tumpuan kepada keluarga dan membolehkan ahli
terapi keluarga Adlerian untuk meneroka dan mengenali sistem sokongan keluarga,
dan kepentingan tertentu dalam keluarga Afrika Amerika, ia membolehkan terapi
untuk mengiktiraf kepentingan dan pengaruh keluarga yang sedia ada dan sejarah
keluarga yang lalu.
Kebiasaanya di
dalam sesebuah keluarga Afrika-Amerika lebih cenderung untuk merangkumi saudara-mara dalam
lingkungan keluarga yang besar (Taylor, Chatters, Tucker & Lewis, 1990),
dan kehadiran hubungan ini untuk keluarga besar telah ditunjukkan berkaitan
dengan fungsi psikologi yang lebih baik kepada lelaki dan wanita (Parham,
2002). Kunjufu (1986) menyatakan bahawa aspek-aspek warisan Afrika tidak boleh
dipisahkan daripada kajian dinamik struktur keluarga Afrika-Amerika dan
interaksi yang dihantar dari satu generasi ke generasi seterusnya.
Oleh itu, adalah
penting untuk mempertimbangkan persekitaran keluarga dan masyarakat dalam
sistem diagnosis dan rawatan, dan tradisional seperti kepada saudara-mara yang
lebih, masyarakat yang lebih tua, atau individu lain yang dianggap mempunyai
kebijaksanaan tentang masalah tertentu melalui pengalaman hidup mereka sendiri
(Parham & Parham, 2002). Pendekatan Adlerian menawarkan paradigma sosial
sebagai satu cara untuk membentuk konsep kehidupan keluarga (Dagley, 2000;
Dinkmeyer & Dinkmeyer, 1997). Ahli terapi yang bekerja dengan keluarga
Afrika-Amerika mesti bersedia untuk memperluaskan definisi "keluarga"
kepada sistem kekeluargaan yang lebih panjang dan menggunakan sosial paradigma
ini.
Terapi keluarga
mesti bersedia untuk meneroka dan pilih "Orang lain yang penting".
Termasuk dalam terapi keluarga, manakala selebihnya sedar bahawa orang lain
yang penting boleh tinggal di rumah hujung jalan atau di seluruh Bandar
(Paniagua, 1998; Sue, 1988).
e) Strategi
Intervensi yang fleksibel
Keluarga Afrika-Amerika juga mungkin takut disalah
diagnosis, dari segi
preskripsi ubat untuk tingkah laku dan kawalan populasi,
serta penyalahgunaan fail klinikal kerajaan
(Hines & Boyd-Franklin, 1996;
Parham, 2002). Kesannya, keluarga
Afrika-Amerika sering menyuarakan tentangan yang kuat terhadap proses
rawatan (Boyd-Franklin, 1987,1989a;
Spaights, 1990; Wilson &Stith,
1991), yang menyatakan terdapat halangan ketara terhadap
rawatan.
Dengan menggunakan teknik temubual berstruktur dapat
menyediakan klien Afrika-Amerika dengan perasaan bahawa ahli terapi mengawal
sesi tersebut. Manakala terapi juga tidak mengamalkan pendekatan autoritarian.
Ianya meletakkan klien dalam keadaan yang lebih tersusun dan berstruktur. Klien
juga akan lebih selesa.
.
4.2 TEKNIK YANG
DIGUNAKAN DALAM KES KELUARGA SMITH
Teknik yang
digunakan dalam terapi Adlerian adalah berdasarkan kepada, gugusan keluarga,
suasana keluarga, gaya hidup keluarga, ingatan-ingatan awal John, kepentingan
sosial, saling menghormati dan kesaksamaan dan akhir sekali ialah rawatan. Ahli
terapi menggunakan kesemua aspek tersebut sebagai satu teknik untuk melihat isu
sebenar pemasalahan dalam keluarga Smith.
Ahli terapi mendengar cerita Mr.Smith dan
Mrs. Smith dan bersetuju untuk melihat John dengan penglibatan ibu bapa dan
juga dua lagi orang anak-anak dalam proses penerokaan dan penilaian yang jelas
terhadap masalah ini. Ahli terapi mengambil alih dan mencadangkan bahawa
penilaian terhadap gaya hidup akan dijalankan untuk memberi tumpuan kepada
bagaimana John mentakrifkan dirinya dalam budaya keluarga semasa, dengan
penekanan kepada peranan sejarah keluarga, struktur keluarga, dan persekitaran
keluarga memain peranan dalam interaksi John dengan ahli keluarga dan tingkah
laku yang jelas ditunjukkan oleh beliau. Cadangan ini telah diterima baik oleh
ibu. Walau bagaimanapun, ayahnya keberatan, dan beliau menambah dengan menyatakan
bahawa dia merasakan budaya persekitaran sekolah perlu dimasukkan memandangkan
terdapat pengaruh pelajar berkulit putih ke atas tingkah laku anaknya. Ahli
terapi meminta ibu bapa untuk membantu beliau dalam memahami persepsi mereka
terhadap pengaruh persekitaran sekolah pada anak mereka, kerana mereka boleh
menjadi sangat berbeza daripada perspektif terapi.
Gugusan
Keluarga.
Keluarga Smith adalah keluarga Afrika Amerika dengan tiga orang anak-anak dan rangkaian keluarga yang
meluas, John pesakit yang dikenal pasti, berumur 15 tahun merupakan anak sulung
dengan mempunyai adik lelaki yang berumur 14 tahun dan adik perempuan yang
berumur 10 tahun. Keluarga Smith tinggal di kawasan kejiranan kelas menengah
atas di dalam kediaman sebuah keluarga. Kedua-dua ibu bapanya merupakan lepasan
graduan kolej dan mengekalkan pekerjaan profesional. Nenek sebelah ibu tinggal
berdekatan, dan dia sering berhubung dengan kerap dengan keluarga Smith. Nenek
sebelah bapa tinggal di daerah yang berbeza di Amerika-Syarikat dan hanya
kadang-kadang melawat keluarga Smith, dan keluarga Smith akan mengunjungi untuk
melawat beliau pada hari cuti. Kedua-dua ibu bapa menyifatkan keluarga mereka
berasal sebagai kelas menengah rendah, dan mereka amat menyatakan kerja keras
mereka untuk mewujudkan satu standard hidup yang lebih tinggi untuk anak-anak
mereka, tradisi Afrika-Amerika bon persaudaraan yang kukuh, satu orientasi
rohani, memberi tumpuan kepada kolektif, dan menunjukkan rangkaian persaudaraan
yang meluas.
Suasana
keluarga.
Mr dan Mrs Smith membentuk satu subsistem ibu bapa yang diwujudkan menjadi
kerap di dalam konflik mengenai peranan masing-masing dalam amalan keluarga dan
memelihara anak-anak. Mrs Smith mengadu bahawa Mr Smith tidak mengambil peranan
aktif dengan anak-anak, manakala Mr Smith menyatakan bahawa isterinya sentiasa
menghamun beliau apabila dia cuba untuk menjadi aktif dengan anak-anak, Mrs
Smith menyatakan perlu mengekalkan aspek disiplin dan berperanan menjadi
penjaga utama dalam keluarga, manakala Mr. Smith mengekalkan peranan pembekal
utama dalam keluarga.
John mendapati
kedudukannya dalam keluarga mendapat perhatian melalui tingkah laku (kelakuan
menarik perhatian), mempertengahkan diri, mengambil risiko, dan menjadi sangat
kompetitif. Dia melihat dirinya mempunyai rakan-rakan yang paling ramai dan
yang penting kerana dia adalah anak tertua. Beliau menceritakan akan dihukum
terutamanya, tetapi beliau juga akan melindungi adik beradiknya daripada
dikenakan hukuman oleh ibu bapa mereka. Beliau menggambarkan dirinya seorang
yang ingin mencari keseronokan, merupakan seorang bintang atlet, dan merasakan
bapanya terlalu keras dan tegas terhadapnya berbanding anak-anak yang lain.
Adik John muncul
untuk mencari tempat beliau melalui kerjasama, kepasifan, kebolehan unggul
olahraga beliau, dan tingkah laku yang bersesuaian. Beliau menerima gred yang
baik, suka membantu, berguna, patuh, bertanggungjawab, gagah dan tegap, dan
"anak yang baik," Beliau secara konsisten mencapai matlamat yang ibu
bapanya yang ditetapkan untuknya.
Adik perempuan John
muncul untuk mencari tempat beliau melalui keyakinan, kerjasama,
kebergantungan, dan tingkah laku yang bersesuaian. Beliau menerima gred yang
baik dan berguna, rajin, sabar, taat, dan bertanggungjawab. Bertimbang rasa dan
malu, dia mempunyai piawaian yang tinggi mengenai perkara yang betul dan salah
dan cuba untuk menggembirakan orang lain. Beliau sering muncul untuk
mendapatkan cara beliau dengan cara yang pasif-agresif, John menyatakan rasa
tidak puas hati beliau dilayan seperti anak yang paling muda dan bukannya yang
tua. Ibu bapanya jarang mendengarnya, apabila dia cuba untuk memberitahu mereka
tentang kelakuan tidak senonoh adik-beradik beliau. Beliau berpendapat bahawa
bapanya tidak mengambil berat mengenainya. Walaupun John pemain besbol yang
baik, beliau merasakan bahawa ibu bapanya tidak pernah menghadiri keinginannya
untuk bermain besbol sementara bapanya akan berusaha untuk menghadiri keinginan
setiap olahraga adik lelaki dan adik perempuannya.
Gaya
hidup keluarga.
Kekuatan dan aset keluarga Smith terbukti dan ditunjukkan di dalam pernyataan
yang dikemukakan oleh mereka mengenai penjagaan dan keprihatinan antara satu
sama lain. Di sebalik konflik yang berlaku, keluarga ini membawa maruah,
kebanggaan serta harga diri di dalam pencapaian dan warisan. Terdapat rangkaian
keluarga yang meluas yang memberikan sokongan dan memelihara kepada seluruh
keluarga, etika kerja yang kuat yang jelas, dengan penekanan terhadap
pendidikan dan kerohanian. Subsistem ibu bapa kelihatan berada di dalam keadaan
terbeban sebagaimana Mr dan Mrs Smith yang bekerja berjam-jam untuk mengekalkan
taraf hidup yang mereka telah dirikan untuk keluarga mereka. Mrs Smith hadir di
mana beliau mempunyai hubungan yang terperangkap dengan John, manakala Mr Smith
mempunyai hubungan yang kuat dengan anak tengah dan anak bongsu. Sejak
didiagnosis Asperger Disorder, Mr
Smith telah berhenti beremosi dalam hubungan beliau dengan John dan kelihatan
untuk berkabung setelah kehilangan "kesempurnaan" anak sulung beliau.
Ingatan-ingatan
awal John.
Umur 4 tahun: “Saya bermain T-Ball semasa musim panas. Ayah dan ibu berada
semasa saya bermain dan saya bermain dengan baik. Ayah akan berlatih dengan
saya di rumah,” yang jelasnya: “ Saya mahir dalam memukul bola,” ( Amat penting
dan disayangi).
Umur 6: “Saya ke
sekolah sendirian, berjalan keluar untuk mendapatkan bas. Saya berpaling dan
melambai tangan mengucapkan selamat tinggal kepada ibu, adik perempuan dan
lelaki saya. Saya rasa hebat,” Yang jelasnya: “Saya merasakan saya semakin
membesar dan saya tahu saya adalah yang paling tua,” (Cekap dan unik).
Umur 8 tahun:
“Beberapa perkara datang ke fikiran saya pada usia ini adalah saya mula
mengambil ubat dan saya tidak lagi bermain besbol. Adik lelaki saya bermain
bola keranjang dan ayah selalu bermain bersama beliau di lorong masuk depan
rumah saya,”(Berbeza dan ditolak)
John mula merasakan
hidupnya penting, cekap, unik dan disayangi. Semasa beliau dan adik beradiknya
semakin membesar, perasaan John mula berubah dan dia mula merasakan dirinya
berbeza (dengan cara yang tidak baik), ditolak oleh bapanya, dan tidak penting.
Perkara ini menjadi perlu baginya untuk menunjukkan tingkah laku yang berbeza untuk mendapatkan perhatian daripada
ibu dan bapanya. Hidup tidak adil lagi. Dia berbeza, dan dia mula mempercayai
bahawa kelainan dalam dirinya bukan perkara baik. Oleh itu, dia perlu
berperangai buruk untuk mengekalkan status beliau dalam keluarga sebagai
seorang yang cekap, penting dan anak yang paling tua.
Kepentingan
sosial.
Kesedaran bersatu padu adalah terhad dalam keluarga Smith. Penyatuan keluarga
kebiasaannya melibatkan semua ahli dalam keluarga, dengan pengecualian ke atas
John, dalam banyak keadaan dan peristiwa, John seringkali dikecualikan dalam
aktiviti keluarga, contohnya menonton wayang atau menghadiri acara-acara sukan,
John selalu tidak dibenarkan untuk menyertai di dalam aktiviti tersebut kerana
dia akan mengundang pelbagai masalah terhadap adik lelakinya. Kurangnya
bersama-sama dan kesepaduan di dalam keluarga
Smith di mana seolah-olah semua orang membuat hal sendiri. Mr.Smith biasanya
bekerja dalam jangka masa yang lama, meninggalkan Mrs. Smith untuk menguruskan
masalah John. Walaupun mereka bangga dengan apa yang telah mereka sediakan
untuk anak-anak mereka, Mr.Smith dan Mrs.Smith jarang mengambil bahagian dalam
komuniti kemasyarakatan kecuali anak-anak perempuan mereka yang biasanya
mengikuti aktiviti tersebut. Mrs.Smith lebih memikirkan kepada penglibatannya
yang selalu perlu ke sekolah untuk masalah tingkahlaku dan lain-lain kesalahan
yang dilakukan oleh John. Mr. Smith pula, sibuk dengan anaknya yang tengah
serta pengalamannya sebagai atlet.
Saling
menghormati dan kesaksamaan. Biasanya
keluarga Smith mempunyai masalah dalam menunjukkan sikap saling menghormati dan
kesaksamaan antara satu sama lain. Biasanya keluarga tersebut mempunyai masalah
dalam berkomunikasi dengan anak-anak mereka. Mereka menggunakan bahasa yang
kurang baik (kesat) dalam keluarga dan seringkali melibatkan pertengkaran
mereka dengan John. Dilaporkan, keluarga tersebut jarang menggunakan bahasa
kurang baik dengan anak mereka yang tengah dan yang paling kecil. John juga
sering menggunakan bahasa yang kurang baik apabila bercakap dengan keluarganya.
Biasanya alasannya ialah ibu bapanya juga menggunakan bahasa tersebut apabila
bercakap dengannya. Ibu dan bapa John hanya merasakan kesamarataan hanya dengan
wang yang telah mereka belanjakan ke atas perubatan John, dengan temujanji
dengan doktor, dan wang dibelanjakan kepada anak-anak yang lain untuk sukan dan
aktiviti ko-kurikulum yang lain. Sikap saling menghormati dan kesaksamaan
jarang dirasai dalam keluarga Smith.
Rawatan. Ahli terapi berasa empati dengan keluarga tersebut
kerana mereka menyuarakan keinginan mereka untuk mengikuti terapi keluarga yang
mana hanya melibatkan John dan kesulitan yang dihadapi dalam keluarga dan di
sekolah. Untuk membantu keluarga dalam membentuk semula matlamat mereka untuk
memasukkan penglibatan kesemua ahli keluarga, ahli terapi mengakui matlamat
mereka dan dinyatakan semula kepada mereka dari perspektif komunikasi keluarga.
Sebagai contoh, salah satu daripada matlamat mereka ialah untuk membuatkan John
berhenti bergaduh dengan kakaknya. Ahli terapi menyatakan semula matlamat ini,
matlamat ini untuk meningkatkan lagi interaksi antara John dan kakaknya.
Keluarga tersebut bersetuju bahawa ianya “untuk
meningkatkan interaksi antara ahli keluarga dan untuk menunjukkan
keprihatinan dan kebimbangan antara satu sama lain, seharusnya seharusnya
menjadi matlamat bagi keseluruhan ahli keluarga tersebut.
Ahli terapi menemui
subsistem keibubapaan untuk membincangkan mengenai corak interaksi yang kurang
dalam keluarga tersebut. Perbincangan mengenai perkara tersebut di sampaikan
antara ahli keluarga secara lisan dan bukan lisan. Ia kelihatan seperti
keluarga ini menggunakan bahasa yang baik adalah pada waktu ahad bila mereka
pergi ke gereja. Ahli terapi menggunakan pendekatan spiritual untuk menghubungkan
keluarga tersebut dengan kata-kata dan tingkah laku dengan lebih baik. Setiap
ahli keluarga ini melakukan tugas ini dengan mudah kecuali John. Kebolehan John
adalah sangat terhad dari segi bahasa dalam bersosial (ini merupakan salah satu
simptom dalam Asperger Disorder) yang membuatkan hubungan ini sukar untuknya.
Keluarganya juga menemui kesukaran dalam member galakan kepada John walaupun
dengan tujuan untuk membentuk semula tingkah laku John yang salah.
Ahli terapi menemui
subsistem keibubapaan untuk beberapa sesi berfokus kepada untuk mengenalpasti
perbezaan rawatan kepada John berbanding dua orang anak yang lain. Ia adalah
satu proses yang panjang bagi ibu bapa untuk melihat bagaimana bahasa yang
lebih baik dengan kedua anak mereka konsisten untuk digunakan kepada John.
Dalam proses ini juga, ibu bapa dapat mengenali mereka antara satu sama lain.
Proses yang teraputik dengan sistem ibu bapa membawa kepada beberapa harapan
berhubung isu hubungan perkahwinan dan bagaimana isu ini terlibat dalam
perancangan rawatan untuk John dan keseluruhan ahli keluarga. Atas permintaan
mereka Mr. dan Mrs. Smith telah berjumpa secara individu untuk setiap seorang
daripada mereka dan tidak hanya memahami
dan mengetahui mengenai Asperger
Disorder tetapi juga menerima anak mereka dalam rawatan baru ini.
Oleh kerana John
menjadi ahli keluarga yang paling tidak mendapat galakkan atau sokongan
daripada ahli keluarga, ahli terapi ingin berjumpa dengannya secara individu,
iaitu tidak hanya untuk menggalakan pertumbuhannya tetapi juga pengetahuannya
seperti anak yang lebih tua. Walaupun
John tidak mahu menjalani terapi, dia ada menyatakan kebimbangannya dan sebab
yang munasabah untuk rawatan. Ahli terapi memberikan galakkan kepada John
supaya lebih bertanggungjawab dan menunjukkan keberaniannya. Satu kaedah
sokongan untuk membolehkan John merasa selesa dengan individu yang dia mahu.
Soalan telah diberikan kepada John tentang apa yang datuknya, keluarganya,
abangnya dan adiknya percaya tentang dia. John menunjukkan kesedaran tentang
penjagaan, kerisauan dan kebimbangan untuk dirinya oleh ahli keluarganya.
Penerokaan mengenai
ketidakbergantungan dan rasa penting di dalam keluarganya harus diterokai. John
mendapati bahawa kesihatan mentalnya telah membuktikan dan menjadi pendorong
baginya untuk merasa penting di dalam keluarganya. Dia menyatakan beberapa
perasaan kecewanya dan mengapa perkhidmatan terapi ini tidak dilanjutkan. Ahli
terapi meminta John untuk mengenal pasti galakan dan tindakan yang telah
dilakukan oleh ahli keluarganya. Dia harus menyatakan perkara ini kepada ibu
dan bapanya di dalam perbincangan dengan keluarga nanti. Walaubagaimanpun Mr.
dan Mrs. Smith tidak responsif kepada John. Mereka menyatakan yang tingkah laku
mereka adalah sesuai dan John perlu mengubah tingkahlakunya jika dia mahu
menerima dorongan daripada mereka.
John telah lulus
dari sekolah tinggi pada akhir persekolahan dengan perancangan untuk masuk ke
sebuah kolej junior. John telah tinggal dengan nenek sebelah ibu beliau selama
beberapa bulan dan ibu bapanya menyatakan bahawa tidak ada rancangan beliau
untuk kembali untuk tinggal di rumah. Encik dan Puan Smith telah memutuskan
bahawa mereka tidak akan bertanggungjawab kepada John selepas tamat pengajian,
dan mereka disyorkan oleh ahli terapi apabila sudah John sudah dewasa dia dapat
menjadi seorang yang berdikari. Walaupun Mr. dan Mrs. Smith sedar bahawa John
telah memohon dan telah diterima di sebuah kolej junior, mereka telah
mengaturkan untuk John untuk bekerja dalam industri perkhidmatan selepas tamat
pengajian sekolah tinggi. Terapi dengan John akan dilakukan dengan kerjasama
perkhidmatan pemulihan vokasional. Matlamat baru akan diteruskan dengan
memahami ketidakupayaan dan mempertimbangkan kehendak John dan demi masa depan
John.
Adlerians
juga menggunakan konsep orientasi semula untuk mencadangkan bahawa kebanyakan
keluarga semata-mata perlu disalurkan ke arah jalan yang lebih berguna. Dalam
situasi yang jarang berlaku di mana keluarga seolah-olah memerlukan penyusunan
semula, Adlerian akan berusaha untuk membantu ibu bapa menjadi pemimpin yang
berkesan keluarga, bekerja dengan kerjasama antara satu sama lain untuk
kebajikan kanak-kanak. Orientasi semula Keluarga memerlukan pemahaman tentang
keperluan asas dan tujuan sistem, serta individu dalam sistem. Keperluan
pertama adalah keselamatan dan galakan. Prihatin tentang kebajikan keluarga
adalah asas bagi memenuhi keperluan ini. Rakyat dan sistem membesar,
menyesuaikan diri dan berubah apabila kekuatan dihargai dan individu yang
terlibat mempunyai iman di antara satu sama lain, boleh memilih antara pilihan,
dan merealisasikan harapan mereka untuk kebahagiaan. Reframing dan menormalkan
pengalaman keluarga adalah dua campur tangan yang menyokong pembangunan
harapan.
Keluarga
boleh menukar interaksi berfungsi apabila walaupun seseorang mampu untuk
menjauhkan diri dari corak, berulang-ulang negatif. Secara umum, Adlerians
percaya ibu bapa lebih cenderung untuk memisahkan apabila mereka memahami
matlamat silap salah laku anak-anak mereka dan mungkin walaupun mereka tersilap
matlamat sendiri berhubung untuk meningkatkan kanak-kanak.
5.0 PANDANGAN ANDA TERHADAP TEORI DAN TEKNIK
Berdasarkan teori Alderian, kami dapat lihat bahawa
terapi Adlerian ini sangat sesuai dengan budaya dan gaya hidup masyarakat
Afrika-Amerika. Teori ini juga sesuai dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi
oleh keluarga Smith. Jika dilihat kepada konsep dan prinsip teori Adlerian, didapati
yang usaha ke arah kesempurnaan merupakan satu daripada matlamat seseorang
individu itu. Kerana itulah kami rasakan yang teori ini sentiasa memberikan
penerangan yang seseorang individu itu mampu untuk mencapai kesempurnaan dalam
erti kata yang lain berusaha kearah superioriti, ini bertepatan dengan sikap
John yang sebenarnya cuba mencapai superioriti walaupun diabaikan oleh ibu dan
bapanya..
Selain
itu, terdapat beberapa perkara lain di dalam terapi Adlerian yang kami rasakan
sesuai untuk membantu individu yang bermasalah di dalam keluarga ini iaitu dari
segi gaya hidup kerana teori ini melihat gaya hidup boleh mempengaruhi
seseorang individu dan minat sosial juga mempengaruhi tingkah laku ahli
keluarga Afrika-Amerika ini terutamanya John, dan hanya bergantung kepada diri
individu sahaja samaada mahu mengikut yang negatif mahupun yang positif.
Pendekatan
yang digunakan oleh terapi adlerian di dalam teori ini juga dapat memberi
peluang kepada kaunselor kebebasan dalam bekerja dengan klien. Iaitu kaunselor
tidak terikat untuk menggunakan prosedur tertentu sahaja, kerana di dalam teori
Adler boleh menggunakan penilaian klinikal dalam mengaplikasi apa-apa juga teknik
yang terbaik untuk klien.
Dari
segi teknik pula, kami dapati tekniknya tidak tertumpu kepada satu teknik
sahaja, iaitu ianya memberikan kebebasan untuk ahli terapi untuk menggunakan
teknik yang dirasakan sesuai namun masih berdasarkan teknik-teknik yang
dilakukan oleh Adler sendiri. Teknik-teknik yang digunakan juga tidak berat
sebelah dan memberi penekanan kepada semua aspek dan untuk menuju ke arah celik
akal klien. Ini adalah semasa John berjumpa dengan ahli terapi dan John
menunjukkan kesedaran tentang penjagaan, kerisauan dan kebimbangan untuk
dirinya oleh ahli keluarganya.
Selain
itu, teknik orientasi yang di tekankan di dalam keluarga juga tidak tertumpukan
kepada seorang sahaja ahli di dalam keluarga, tetapi kepada anak-anak, dan ibu
bapa iaitu terapi diberikan kepada ibu dan bapa serta anak-anak mereka. Corak
interaksi keluarga juga ditekankan dan kerjasama dan interaksi yang baik antara
anak dan ibu serta bapa dilihat dapat membantu ahli keluarga yang bermasalah.
Contohnya masalah John yang bercakap menggunakan ayat yang tidak baik boleh
diperbaiki dengan komunikasi yang baik antara ibu dan bapanya serta
adik-adiknya.
Manakala
teknik ingatan awal pula membantu klien untuk mengimbas kembali
peristiwa-peristiwa yang menyebabkan masalah kepada anak tersebut. Ini dapat
membantu ahli terapi dalam mengenalpasti punca sebenar kepada masalah yang
melibatkan individu tersebut.
Kepentingan
bersosial dengan masyarakat juga sedikit sebanyak dapat membantu kesejahteraan
sesebuah keluarga kerana amat penting kehidupan bersosial dengan masyarakat
supaya tidak dipandang buruk dari kaca masyarakat. Selain itu kami dapati
teknik mengingat ingatan awal adalah sangat baik kerana semua emosi dan masalah
yang sudah lepas boleh diluahkan dan tidak dipendam, jadi klien mungkin akan
rasa selesa.
Oleh
itu, kami berpendapat yang teori dan teknik yang digunakan dalam terapi Adleran
ini boleh digunakan dan sesuai dengan budaya keluarga Afrika-Amerika.
Berdasarkan kes keluarga Smith juga, ahli terapi mampu menggunakan
teknik-teknik tersebut dengan baik dan mengikut turutan yang sepatutnya
sehingga kepada tamat rawatan.
6.0 KESESUAIAN
DALAM BUDAYA
Pada pandangan kami, kesesuaian terapi keluarga
Adlerian kepada masyarakat di Malaysia yang pelbagai etnik, budaya, kepercayaan,
adalah kurang sesuai kerana idea yang dikemukakan oleh Adler adalah
terlalu idealistik memandangkan realiti dalam sesebuah kehidupan adalah tidak
semuanya terdorong kearah positif sahaja.
Malah
tidak semua manusia itu adalah baik dan optimis. Lagipun, Adler turut gagal
menjelaskan perkaitan yang berlaku antara masyarakat dan seseorang individu
yang mana membawa individu terbabit kepada memperolehi minat sosial. Tambahan
pula, teori Adler tidak dihuraikan secara terperinci tentang hubungan satu
prinsip dengan prinsip yang lain. Ia dipercayai memerlukan kepada kajian rintis
semasa untuk mengkaji semula fakta yang dikemukakan Adler. Oleh itu terapi keluarga Adler ini perlu
dikaji semula dan dengan terperinci oleh pengkaji-pengkaji atau pakar-pakar
yang mahir dalam pengkajian teori-teori supaya ia dapat diguna pakaikan
dalam masyarakat di negara ini.
Sebagai
contoh lagi, ahli terapi keluarga Adlerian cenderung untuk menumpukan kepada
kerjasama dan nilai-nilai sosial berorientasikan berbanding nilai kompetitif
dan individualistik. Tetapi di Malaysia masyarakatnya lebih mementingkan
kerjasama antara masyarakat dan kaum tidak mengira agama dan bangsa. Hal ini menampakkan bahawa terapi keluarga
Adlerian tidak sesuai digunapakai dengan budaya orang atau masyarakat di negara
Malaysia ini.
Kami juga
berpendapat yang di dalam sistem kekeluargaan masyarakat di Malaysia sendiri,
hanya sedikit sahaja sikap berat sebelah terhadap anak-anak kerana semua ahli
keluarga memainkan peranan masing-masing dengan sikap bertolak ansur,
berkerjasama dan bersedia berkongsi pandangan dan pendapat jika terdapat
sebarang masalah di dalam keluarga tersebut. Biasanya anak sulung memainkan
peranan penting dalam menjaga adik-adiknya dan sikap hormat menghormati antara
yang tua dan yang muda amat dititik beratkan tidak mengira agama mahupun kaum.
Jadi
terapi ini kurang sesuai dilakukan pada masyarakat di Malaysia, namun masih boleh diguna pakai berdasarkan kepada
konsepnya kerana terapi ini memberi tumpuan kepada minat sosial
individu dan tingkah laku yang bermakna. Pedekatan ini bersifat menyeluruh
apabila semua aspek individu iaitu pemikiran, perasaan dan tingkah laku diambil
kira. Ia adalah pendekatan yang logik dan mudah difahami serta dapat digunakan
dalam pelbagai populasi yang berbeza tanpa mengira gaya hidup dan perbezaan
yang terlibat. Secara amnya di Malaysia, terapi ini juga sesuai digunakan oleh
ahli terapi di Malaysia bagi membantu keluarga di Malaysia. Namun terapi ini
adalah lebih sesuai dengan masyarakat
Afrika-Amerika, kerana ianya sesuai berdasarkan budaya masyarakat
Afrika-Amerika itu sendiri.
7.0 KESIMPULAN
Ahli terapi Afrika-Amerika mendapati
bahawa dirinya mempunyai keupayaan untuk berhubung dengan keluarga
Afrika-Amerika iaitu melalui pemahamannya tentang sejauhmana sejarah mereka
mempengaruhi setiap aspek kehidupan mereka dan kehidupan setiap ahli keluarga.
Dengan orientasi teori yang berasaskan prinsip Adlerian, pengkaji mengakui
kepentingan galakan dalam kehidupan keluarga Afrika-Amerika, terutama yang
datang dari sebuah masyarakat di
Amerika yang mempunyai kekurangan dari segi keyakinan. Penggunaan taksiran
gaya hidup yang membolehkan terapi untuk mengenal pasti dan menekankan kekuatan
keluarga dalam kedudukan sosioekonomi, interaksi di dalam keluarga, dan
pengalaman sosialisasi, prinsip Adlerian menyediakan terapi untuk keluarga
Afrika-Amerika dalam keadaan persekitaran mereka sendiri dengan bahasa sendiri
budaya, tradisi, dan nilai-nilai.
Terapi
keluarga mestilah bersedia untuk meluaskan konteks terapi untuk memasukkan
pengaruh sosial, keadaan politik, sosioekonomi, dan lain-lain yang lebih luas persekitaran
(Hines & Boyd-Franklin, 1996; Parham, 2002), prinsip Adlerian memberi
gambaran kaunselor untuk memahami Afrika pelanggan Amerika dan keluarga mereka
melalui pertimbangan sejarah peribadi dan budaya keluarga dan menyediakan satu
pendekatan yang berdaya maju untuk kaunseling ini penduduk yang pelbagai
Secara keseluruhannya, pendekatan Adler ini memberi peluang yang bebas kepada kaunselor dalam bekerja dengan klien. Kaunselor tidak terikat untuk menggunakan prosedur tertentu sahaja iaitu lebih fleksibel dan sebaliknya ia boleh menggunakan penilaian klinikal dalam mengaplikasi apa-apa jua teknik yang terbaik untuk klien. Dengan menggunakan terapi Adler juga berjaya menunjukkan bahawa manusialah yang menentukan nasibnya sendiri dan bertanggungjawab sepenuhnya ke atas pilihan yang dibuat. Prinsip Adler yang menolak konsep universaliti antara manusia harus dilihat secara positif dan mendalam. Bagi pengkaji, Adler berjaya mengumpulkan satu idea yang rasional melaui prinsip manusia itu unik. Maka, apabila manusia sedar diri setiap daripada mereka adalah unik.
Berdasarkan
kepada kes keluarga Smith sendiri kita dapat lihat yang John sebenarnya mampu
berfikiran lebih positif dan diakhirnya dia mendapat celik akal. Ia adalah
disebabkan setiap manusia adalah berbeza dari segi persepsi dan tindakan.
Secara tidak langsung manusia akan menghormati pendirian orang lain sepertimana
orang lain turut menerima kehadirannya dalam masyarakat. Selain itu, manusia
turut menyedari akan kepentingan melihat pandangan seseorang itu dari kaca mata
mereka dan bukannya membuat suatu spekulasi yang penuh prasangka. Ini tegas
dinyatakan oleh Adler kerana baginya manusia itu adalah unik.
tehsis ke ni kak
ReplyDeleteyg ni ulasan jurnal..asgment masa sem 8 dulu..
ReplyDelete