Home The Writer Counseling Life Motivation Islam

Review The Adventure of Merlin S1E8

You're saying that this little boy will kill Arthur?
 Merlin to Kilgharrah
The Beginning of the End adalah episod kelapan di dalam siri pertama Merlin yang disiarkan pada 8 November 2008. Episod ini merupakan kemunculan pertama watak Mordred dan orang2 Druid (sami/paderi)

Sinopsis
Ketika seorang Druid serta perintisnya, seorang budak lelaki hampir ditangkap di Camelot, Morgana dan Merlin menyembunyikan budak lelaki yang bernama Mordred daripada pengawal diraja Uther – Druid yang berjaya ditangkap oleh pengawal akhirnya dibunuh. Uther mengumumkan bahawa sesiapa yang menyembunyikan budak itu akan berhadapan dengan hukuman yang berat dan akan dipancung. Mereka perlu cuba menyeludup budak itu keluar dari Camelot tanpa ditangkap. Walaubagaimanapun, The Great Dragon menyatakan Merlin tidak sepatutnya menolong budak itu, dan memberi amaran bahawa budak itu ditakdirkan akan membunuh Arthur suatu hari nanti...

Plot

Cerdan dan seorang perintis mudanya, Mordred sampai di Camelot utk mendapatkan bekalan, tetapi penjual gerai itu melaporkan kedatangan mereka dan mereka dikejar oleh pengawal-pengawal istana. Merlin mendengar suara seseorang dalam mindanya meminta tolong. Mordred menjerit kesakitan kerana lengannya terkena pedang pengawal istana. Druid itu ditangkap selepas menggunakan sihirnya utk menolong Mordred melarikan diri. 
Merlin sekali lagi mendengar suara budak dalam mindanya, merayu meminta tolong. Mereka berjumpa setelah berkomunikasi secara dalam minda, dan Merlin berjaya menyembunyikan Mordred di dalam kamar Morgana. Dia memberitahu Morgana dan Gwen yang pengawal2 istana ingin membunuh budak itu. Seorang pengawal istana mengetuk pintu bilik Morgana, namun Morgana memberi alasan hanya dia dan orang gajinya sahaja berada dalam kamar itu. Selepas itu, Merlin, Morgana serta Gwen mendapati Mordred cedera pada bahagian lengannya. 
Raja Uther serta merta memerintahkan pelaksanaan pembunuhan Druid itu. Arthur membantah dengan menyatakan bahawa orang2 Druid adalah orang yg sukakan keamanan tetapi Uther memandang mereka semua menggunakan sihir sebagai ancaman. Uther menegaskan jika orang2 Druid diberi peluang, mereka akan membawa kembali sihir ke kerajaan.
Raja Uther mahu memberi contoh kepada orang Druid dan memerintahkan Arthur memeriksa setiap bahagian dalam bandar sehingga budak  itu ditemui. Mordred masih lagi berada dalam kamar Morgana, berehat kerana mengalami kecederaan. Dia tidak nampak apa yang berlaku tetapi semasa saat2 tuannya dihukum bunuh, dia menjerit ketakutan sehingga menyebabkan cermin kamar Morgana pecah. Merlin sangat terkejut melihat apa yang telah berlaku.

Seterusnya, Merlin tanya Gaius mengenai orang2 Druid.
Merlin  : Apa yang kamu tahu tentang orang2 Druid?
Gaius   : Tak banyak. Mereka orang yg suka berahsia. Apalagi sekarang, mereka diburu oleh Uther.......Merlin, jangan bagitahu sy yg awk pn terlibat dalam hal ini.
Merlin  : Sy? Tidak..Terlibat dalam apa?
Gaius   : Bagi orang yang ada rahsia besar, kamulah penipu paling teruk sekali.
Merlin  : Sy tak buat apa2 pn..
Gaius   : Merlin....
Merlin  : Sy dengar seorang budak memanggil sy..Sy tak dapat lihat dia..Tp sy boleh dengarnya..seperti suaranya masuk dalam minda sy..
Gaius   : Ya, sy pernah dengar pasal kebolehan ini. Para Druid mencari kanak2 dengan kebolehan ini utk dijadikan perintisnya. Semasa mereka tengah mencari budak itu, kamu mesti berhati-hati. Salah-salah, kepala kamu yang akan dipancung.
Merlin  : Sy selalu hati2. Awk kan kenal sy..
Gaius   : Ya, Merlin..Malangnya, sy memang tahu.
Merlin kemudiannya melawat Mordred yang tengah tidur di dalam kamar Morgana. Dia enggan menyatakan namanya dan enggan bercakap. Morgana sangat sedih apabila Uther ingin membunuh seorang budak yang tidak bersalah dan turut menyatakan mungkin sihir adalah sesuatu perkara yg bukan seseorang pilih, tetapi ia memilih seseorang. Morgana dan Merlin bercadang mereka perlu mengembalikan budak itu ke tempat asalnya.
Semasa makan malam, Morgana terpaksa memberi alasan apabila Uther bertanyakan apa yang merisaukan Morgana. Arthur datang dan memaklumkan kepada Uther yang budak itu masih belum ditemui dan Uther mengarahkan supaya meneruskan pencarian. Hari berikutnya Mordred semakin lemah serta demam kerana jangkitan pada lukanya. Morgana ingin mendapatkan bantuan Gaius tetapi Merlin merasakan ianya berbahaya dan menawarkan diri untuk cuba membantu Mordred. Arthur sampai di depan pintu kamar Morgana dan mengerahkan pengawal2 supaya menggeledah kamar Morgana. Morgana memberitahu bahawa budak yang dicari itu berada di sebalik langsir (sebenarnya Mordred di situ) dan Arthur pergi, kerana memikirkan Morgana bergurau dan ingin memperbodohkannya.
Gaius melihat Merlin membaca buku mengenai perubatan. Beliau amat gembira melihat Merlin berminat dan terus mengajak Merlin duduk dan belajar mengenai anatomi manusia. Ia menyebabkan Merlin lambat, namun dia akhirnya dapat melepaskan dirinya dan terus pergi melawat Mordred. Merlin cuba merawat Mordred dengan membuat ubat, dan semasa dia meletakkan ubat pada luka Mordred, dia mendengar suara Mordred memanggilnya melalui mindanya. Mordred memanggil nama Merlin dengan “Emrys”. Merlin rasa pelik kenapa Mordred memanggilnya dengan nama itu. Dia menyoal Mordred, Mordred menjelaskan itu adalah nama Merlin dalam kalangan orang2 Druid. Merlin sekali lagi bertanya, bagaimana Mordred tahu mengenai dirinya, namun tiada jawapan dari Mordred.
Utk menjawab persoalan yang terngiang2 dalam fikirannya, malam itu juga Merlin pergi menemui si naga, The Great Dragon. Naga itu memberitahu yang Merlin mempunyai banyak nama dan salah satunya ialah Emrys dan masih banyak lagi ramalan2 yang belum Merlin baca mengenai dirinya. Sama seperti Merlin, The Great Dragon juga dapat mendengar suara Mordred. Si naga menyatakan bahawa Merlin tidak seharusnya membantu budak itu. Dia membandingkan Merlin dengan Mordred seperti siang dan malam. Dia menegaskan supaya Merlin pegang nasihatnya dan terus terbang meninggalkan Merlin tanpa menjelaskan kenapa.
Sementara itu, budak itu masih di bawah jagaan Morgana dan Gwen. Seperti Merlin juga, Morgana dapat mendengar suara budak itu memanggil namanya menerusi minda. Mordred semakin lemah. Apabila Merlin sampai di kamar Morgana, Morgana merayu supaya memanggil Gaius kerana dia risau melihat Mordred yang semakin lemah.
Merlin akhirnya menceritakan segala-galanya mengenai budak itu kepada Gaius. Gaius marah kerana ia amat berbahaya kerana pada ketika ini raja Uther sedang mencari budak terbabit. Merlin memberitahu budak itu dalam keadaan tenat dan memujuk Gaius supaya menyelamatkan budak itu. Gaius bersetuju dengan syarat mereka akan menghantar kembali budak itu kepada orang2 Druid secepat yang mungkin setelah dia sembuh.
Semua orang yang meninggalkan dan memasuki Camelot masih lagi sedang diperiksa, jadi Merlin dan Morgana bercadang akan menyeludup keluar budak itu melalui pintu belakang yang membawa jalan ke arah luar bandar. Dan hanya seorang yang mempunyai kunci pintu itu, iaitu Arthur. Merlin menggunakan sihirnya untuk mendapatkan kunci dari Arthur.

Setelah sembuh, Morgana membawa budak itu keluar dan melarikan diri, namun mereka dilihat oleh pengawal istana. Pengawal istana mengejar mereka. Arthur akhirnya dapat menangkap mereka dan mengarahkan supaya mendedahkan diri mereka. Arthur terkejut apabila melihat Morgana bersama budak itu. Morgana merayu supaya tidak mencederakan budak itu tetapi Arthur mengarahkan pengawal menangkap mereka berdua. Raja Uther menuduh Morgana berkomplot dengan orang2 Druid utk menentangnya. Uther mengarahkan supaya budak itu dihukum bunuh. Beliau mengecam Morgana dengan kemarahannya apabila Morgana menyatakan dia dilanda kebencian terhadap sihir. Morgana yang sedih bersumpah kepada Merlin yang dia tidak akan membenarkan budak itu mati. Merlin bersetuju utk membantunya.
Arthur : Mungkin dengan hukuman penjara lebih sesuai utk budak itu. Dia terlalu muda...
Uther   : Itu akan membolehkan dia membesar dan menjadi lebih kuat, lebih bahaya sehingga dia akan melawan kita balik.
Arthur : Kita tak tahu dia akan lawan kita. Dia tidak buat apa2 pun.
Uther   : Sudah cukup yang orang-orangnya bersubahat menyingkirkan aku..Memang ia terburu-buru, tapi kita perlu lakukannya. Aku tak gembira pun bunuh budak tu.
Arthur : Maka, bebaskanlah dia demi Morgana. Jelas2 dia semakin menjadi sehagian daripada budak itu. Dan jika kamu bunuh budak itu, saya takut dia tidak dapat memaafkan kamu.
Uther   : Aku tak perlukan kemaafannya!! Dia telah mengkhianatiku.
Arthur : Walaupun kamu telah selamatkan Morgana.
Uther   : Utk itu dia harus berterima kasih kerana aku sudah berjanji pada ayahnya....Budak itu tiada hak istimewa. Dia akan dihukum bunuh pada subuh nanti. Adakah itu jelas?
Pada saat Arthur pulang ke kamarnya, dia lihat Morgana sudah ada di dalam kamarnya. Morgana meminta pertolongan Arthur utk membebaskan budak itu. Dengan bantuan Merlin mereka bersetuju utk membawa budak itu keluar melalui ruang bawah tanah.
Merlin sekali lagi pergi melawat The Great Dragon dan bertanyakan kenapa dia tidak boleh membantu budak itu.
Merlin  : Sy perlu tahu kenapa kamu melarang sy supaya tidak melindungi budak itu.
Naga    : Kamu minta nasihat saya, tapi kamu pilih dengan tidak mempedulikannya.
Merlin  : Katakanlah kenapa...
Naga    : Jika budak itu hidup, kamu tidak akan dapat mencapai takdir kamu.
Merlin : Apa kena mengena dengan takdir saya? Awak cakap takdir saya adalah melindungi Arthur?
Naga    : Jadi, awak sudah dapat jawapannya.
Merlin  : Kamu nk bagitahu sy, yang budak kecil itu akan membunuh Arthur??
Naga    : Nampaknya, semuanya terpulang pada kamu..
Merlin  : Tak..kamu tak boleh tahunya dengan pasti.
Naga    : Kamu punyai kuasa utk mencegah kejahatan yang besar.
Merlin  : Pasti ada cara lain..Masa depan bukannya sesuatu yang tak boleh diubah.
Naga    : Kamu mesti biarkan budak itu mati. 
Merlin meminta nasihat Gaius, dan jawapannya adalah seolah-olah Merlin telah membuat keputusannya sendiri.
Dan apabila Gwen tanya kenapa Morgana membahayakan dirinya dengan menolong budak itu, Morgana merasakan seperti ada ikatan di antaranya dengan budak itu. Dia percaya dia ditakdirkan membantu budak yang tidak bersalah itu. 
Seperti yang dipersetujui dengan Arthur, Morgana pergi menemui Uther dan meminta maaf dalam usaha utk mengalihkan perhatian Uther. Arthur menggunakan kepulan asap yang menyebabkan pengawal diraja pengsan dan berjaya melepaskan budak itu dari penjara. Beliau telah memaklumkan kepada orang2 Druid mengenai budak itu dan mereka menunggu kepulangan Mordred. Pengawal2 akhirnya mendapati budak itu hilang dan membunyikan loceng. Seperti yang telah dinasihatkan oleh The Great Dragon, Merlin tidak menunggu utk membantu Arthur dan Mordred melarikan diri. Walau bagaimanapun, dia dihantui suara Mordred yang meminta tolong dengan memanggil namanya menerusi minda. Dia akhirnya lari pergi mendapatkan Arthur dan Mordred. Mordred mengucapkan selamat tinggal kepada Merlin dan menyatakan suatu hari nanti mereka akan bertemu kembali.
Uther sangat marah apabila mengetahui budak itu telah melarikan diri. Dia mengugut utk membunuh Morgana jika dia dapat tahu Morgana terlibat. Morgana hanya mendiamkan diri. Arthur pula mengembalikan budak itu kepada orang2 Druid. Semasa mereka ingin pergi, Arthur memanggil semula dan menanyakan siapa nama budak itu. Pertama kali budak itu mengeluarkan suaranya dan menjawab : Nama saya Mordred. Arthur mengucapkan semoga Mordred berjaya, tanpa mengetahui dia menghantar pulang bakal pembunuhnya dengan selamat. 
More pic:







Terima Kasih Kerana Sudi Membaca,Sila Berikan Komen Serta LIKE (:

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

 
Template Edited By H Nurani's Sketch ♥ All Rights Reserved © 18 Sept 2013