Seorang kaunselor seharusnya mempunyai prinsip
tertentu dalam usaha mewujudkan persekitaran sekolah yang harmonis. Antara yang
boleh dijadikan sumber adalah pengajaran daripada Stephen Covey. Pengajaran ini sedikit sebanyak boleh
sama-sama dijadikan panduan:
Habit 1-Be Proaktif
1.
Kaunselor
perlu wujudkan program yang proaktif. Program trasisi adalah reaktif.
2.
Reaktif fokus
menggunakan tenaga di dalam ‘ circle of concern’ iaitu bertindak balas kepada
keperluan semasa yang timbul. Ini menyebabkan kaunselor rasa terbeban dan
merasa burnout.
3.
Proaktif fokus menggunakan tenaga berdasarkan ‘ circle of influence’
melakukan sesuatu yang mana ia mempunyai kawalan dan kemahiran.
Habit 2 - Begin With The End In
Mind
1. Semua kaunselor di dalam sebuah sekolah
bertanggungjawab sebagai pemimpin dan pengurus.
2. Untuk mendapatkan program yang berkesan semua
kaunselor bertanggungjawab ‘doing the right things’ dan ‘doing things right’.
3. Tanggungjawab dan visi secara kolektif to create a visionary model
of excellence.
4. Perlu cipta pernyataan
misi sesuatu program.
‘an organisational mission statement-one that
truly reflects the deep shared vision and values of everyone within the
organization – creates a great unity and tremendous commitment’( Covey)
Habit 3 - Put First Thing First
Aktiviti jatuh di dalam salah satu quadrant berikut:
-penting & urgent
-penting & tak urgent
-tak penting & urgent
-tak penting & tak urgent
Habit 4 - Think Win / Win
1. Berfikir menang / menang bermakna bekerja mengikut
paradigma konseptual yang memerlukan keuntungan kedua-dua pihak secara
berterusan di dalam semua interaksi sesama manusia.
2. Berfikir menang/menang adalah satu falsafah bukan
teknik.
3. Kaunselor sekolah perlu mencari jalan mengurangkan
jurang antara guru-guru dengan pelajar, pelajar-pelajar dengan ibu bapa,
pentadbir dengan guru-guru dll.
4. Masalah dapat diatasi jika kita dapat belajar
mendengar antara satu dengan lain dan berfikir secara kreatif bersama dengan
conscience
Habit 5 - Seek First to
Understand.Then to Be Understood
1. Kaunselor perlu menjadi role model mengenai
komunikasi empati.
2. Dengan berbuat demikian kita membenarkan orang lain
mendengan diri mereka sendiri dan kenal keperluannya.
3. Kita juga perlu mengajar kemahiran mendengar secara
di dalam kelas, kursus dalam perkhidmatan, kelas ibu bapa, melalui buletin atau
dengan cara-cara lain.
Habit 6 – Synergize
1. Sinergi wujud apabila keseluruhan lebih besar dari
sebahagian. Kebanyakan program sekolah berfungsi secara bersendirian tanpa
menampakan keseluruhan gambaran apa yang sepatutnya menjadi satu program yang
besar dan berkualiti di sekolah dan menampakkan kehebatan sekolah.
Habit 7 - Sharpen the Saw
1. Seseorang kaunselor memerlukan
pembaharuan dari segi fizikal, sosial/emosi, spiritual dan mental yang
diperlukan untuk mengukuhkan habit-habit yang ada supaya dapat berfungsi dengan
berkesan.